هشت سال دفاع مقدس کردستان، یادآور رشادت های مرزداران کردزبان

به نقل از سایت اخبار انقلاب و دفاع مقدس :    

خبرگزاری مهر – گروه استانها؛ سروش حبیبی راد: تحمیل جنگ هشت ساله به ایران، دومین موج اتحاد و حرکت مردمانی را در پی داشت که برای آزاد زیستن، بهای بسیاری پرداخته بودند و در این عرصه، با ایمانشان چنان به مبارزات خود بعد معنوی بخشیدند که از دل مرارت های بی شمار جنگ، ارزش هایی چون شرافت، ایمان، عشق، شجاعت، تدبیر و ایثار تبلور یافت.

مرزهای جنوب و غرب کشور هر چند مدتی به محل شهادت پاک ترین فرزندان این دیار بدل گشت، ولی ایمان و قدرت روح والای آنان، این خاک را به مکانی مقدس تبدیل کرد که تا امروز سایه حضورشان در آن جا موج می زند و خاک، عطر خود را از وجود آنان وام دارد.

کردستان ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک در چهار شهرستان مریوان، بانه، سقز و سروآباد با کشور عراق دارد و در طول جنگ تحمیلی به صورت مستقیم درگیر جنگ بود. بنابر گفته مسئولان لشکری و کشوری ایران تعداد زیادی از شهدا، متعلق به کردستان بودند. تنها حدود ۷۰۰ روحانی کرد به شهادت رسیدند.

کردستان مهد اصلی رشادت های رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی بوده است. کردستان سرزمین مجاهدت‌های خاموش است و با تمام توان در برابر دشمن متجاوز ایستاد. از آغاز پیروزی انقلاب همه کسانی که در جریان این انقلاب الهی بوده ‌اند با موضوع و عنوان پیشمرگ کرد مسلمان و نقش آنان در عرصه های مهم و سرنوشت ‌ساز آشنا هستند. پیشمرگان کرد مسلمان از جان و مال خود گذشتند تا از خاک ایران دفاع کنند و امنیت امروز ایران اسلامی مرهون از خودگذشتگی های شهدا و مرزداران کرد است.

استان کردستان به عنوان یکی از استان های هم مرز با کشور عراق در طول دوران هشت ساله جنگ تحمیلی چندین بار دستخوش حملات رژیم بعث شد و شهدای زیادی را تقدیم انقلاب کرد. شهرهای استان کردستان در دوران جنگ تحمیلی ۲۶ بار مورد هجوم هوایی قرار گرفتند و ۲۶ هزار شهید در استان کردستان تقدیم انقلاب اسلامی شد که از این تعداد پنج هزار و ۴۰۰ شهید آن بومی استان بودند.

جبهه میانی، غرب و شمال غرب و بخشی از استان های ایلام، آذربایجان غربی، کرمانشاه (باختران)، کردستان و سلیمانیه در عملیات والفجر دو و چهار در سال ۱۳۶۲، ۶۴ بار مورد اصابت بمب های شیمیایی از نوع تاول زا (خردل) و اعصاب (تابون) قرار گرفتند که بر اثر این حملات صدها نفر شهید و هزاران نفر مصدوم شدند.

دفاع مقدس پرافتخارترین حماسه تاریخ انقلاب اسلامی است

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۲۸ پیاده کردستان در این زمینه گفت: حماسه های بسیاری در طول تاریخ انقلاب اسلامی خلق شد که دفاع مقدس پرافتخارترین آنها بوده و به آن افتخار می کنیم.

امیر سرتیپ ابوالفضل برزگری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به پیروزی های انقلاب اسلامی ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس اظهارداشت: دشمن در جنگ تحمیلی هشت ساله نتوانست به اهداف خود برسد و تمامیت ارضی ایران را زیر سؤال ببرد و نتوانست راهی را برای تجاوزات آینده خود در این سرزمین بگشاید.

وی افزود: اگرچه در این حماسه بهترین فرزندان این مرز و بوم تقدیم راه جهاد شدند و جان خود را در پیشگاه خداوند در طبق اخلاص گذاشتند و خسارت های مادی و معنوی به مردم وارد شد اما کشوری جدید با قدرت جدید و روحیه و باوری نو متولد شد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۲۸ پیاده کردستان ادامه داد: دشمن هر روز به دنبال تاکتیک و تکنیک های جدید بوده است و امروز در دو فاز خشونت آمیز و غیرخشن ضد کشورمان برنامه دارد. مثلث شوم آمریکا، اسرائیل و کشورهای مرتجع منطقه با بهره گیری از گروهک ها و گروه های قومی و مارکسیستی به دنبال ایجاد اغتشاش، شورش و امنیتی کردن فضا و اجرای فاز خشونت آمیز هستند.

امیر برزگری در ادامه سخنان خود یادآور شد: آنها با تاکتیک جنگ اقتصادی و سواستفاده از مطالبات اقتصادی هم به دنبال پیگیری فاز غیرخشونت آمیز توطئه های خود هستند.

وی بیان کرد: ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و سربازان گمنام امام زمان لباس رزم را از هر رنگی بر تن کرده اند و اعلام می داریم خود را فدایی شما ملت می دانیم.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۲۸ پیاده کردستان با بیان اینکه این نیروها لباس رزم را لباس شرف، افتخار، جهاد و شهادت و کفن خود می دانند، گفت: نیروهای مسلح تحت امر فرماندهی معظم کل قوا و پشتیبانی مردم آنچنان آماده اند که به دشمن زبون اجازه ایجاد هرج و مرج و نا امنی نخواهند داد.

کردستان در دفاع مقدس متفاوت تر از سایر استان های کشور بود به طوری که مردم این استان مرزی، از همان اوایل انقلاب با لبیک به ندای رهبرشان در به ثمر رساندن درخت انقلاب سهیم بودند و در دفاع مقدس با نثار جان جوانانشان از خاک میهن اسلامی خویش دفاع کردند که پیشمرگان مسلمان کرد شاهدی مثال زدنی بر اثبات این مدعاست، آنگاه که دوشادوش دیگر رزمندگان برای دفع دشمن و شیطنت های آنها از خود مایه گذاشتند.

در واقع کردستان بیشتر و بیشتر از دیگر مناطق کشور حریم امن به دست آمده از انقلابش مورد هجمه و نقشه شیطانی دشمنان قرار گرفت. هنوز انقلاب به اثبات نرسیده بود که استکبار توسط ایادی داخلی خود در قالب های تفرقه اندازانه گرایش های مذهبی وارداتی و شعارهای ملی گرایانه و پذیرش ناآگاهانه و حداقلی این نسخه های پیچیده در میان اقلیتی سطحی نگر، طعم تلخ جنگ را به کام مردم کردستان چشاند و پدران و مادران زیادی هنوز هم داغ فرزندانشان را بردل دارند. به عبارت دیگر مناطق کردنشین، قبل از شروع جنگ تحمیلی و بعد از جنگ هم درگیر مشکلات متعدد بود.

امنیت مرزهای نظام اسلامی را مرزنشینان حفظ می کنند

یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس در کردستان هم گفت: امنیت مرزهای ایران را مرزنشینان حفظ می کنند و مردم کردستان، آذربایجان، کرمانشاه و لرستان سلحشورانی هستند که نگذاشته اند کسی به مرزهای کشور تجاوز کند.

امیر سرتیپ احمد اسدی با اشاره به پیروزی های انقلاب اسلامی ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس اظهارداشت: اگر همراهی، همکاری و همدلی مردم کردستان نبود شاید به این آسانی امنیت در این خطه برقرار نمی شد.

وی با اشاره به اینکه امنیت، سرافرازی، دلبستگی و وفاداری این خطه در جای دیگری کمتر دیده می شود، افزود: امروز امنیت استان کردستان در مقایسه با دیگر استان ها در رده های بالا قرار دارد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه ما باید قدر امنیت کنونی خود را بدانیم، ادامه داد: هنوز امنیت کامل در بیشتر کشورهای منطقه برقرار نشده یا با نا امنی روبرو هستند.

امیر سرتیپ اسدی به ایثار مردم و نیروهای مسلح در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و یادآور شد: در همان روزهای اول جنگ بسیج و نیروهای مردمی در کنار نیروهای مسلح و ارتش قرار گرفتند و وجود چندین شهید در یک خانواده در این خطه نشان می دهد، این مردم برخلاف تصور صدام ترسی به دل راه ندادند و پای در رکاب بودند.

وی بیان کرد: جامعه امروز ما جامعه ای متحد و منسجم است که نیروهای مسلح آن اعم از بسیج، ارتش و سپاه به طور واحد در برابر دشمنان ایستاده اند و نه تنها نیروهای مسلح بلکه اقوام و مذاهب نیز همه یکپارچه تحت لوای پرچم جمهوری اسلامی ایران به طور واحد از این سرزمین خود دفاع می کنیم.

این فرمانده دوران دفاع مقدس در منطقه کردستان با اشاره به اهمیت یادآوری دفاع مقدس گفت: آینده از کسانی است که از گذشته خود باخبر باشند و اگر مروری به گذشته خود نداشته باشیم نمی توانیم آینده را ترسیم کنیم.

علاوه بر دلیرمردان کرد، زنان شیردل نیز در دفاع مقدس نقش آفرینی بسزایی داشته اند که متأسفانه از نگاه ها و تحلیل ها دور مانده اند. با نخستین جرقه های انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس، شاهد حضور و نقش آفرینی زنان ایرانی به طور عام و کردستانی به طور خاص بوده ایم که طرحی نو را در تاریخ جهان حماسه سازی از خود به جا گذاشتند و جایگاه و بزرگی زن مسلمان را در ردایی از افتخار هویدا کردند.

رشادت های مردم کردستان در دوران دفاع مقدس ناشناخته مانده است

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کردستان هم با بیان اینکه کردستان در دوران دفاع مقدس زحمات و رشادت های فراوانی دید که متاسفانه ناشناخته مانده است، خواستار برجسته سازی و انعکاس این رشادت ها و فداکاری ها از طریق رسانه ها شد و گفت: نسل جوان جامعه ما باید با این رشادت ها و فداکاری ها بیشتر و بهتر آشنا شوند.

سردار مراد حسنی در گفتگو با خبرنگار مهر، معرفی تاریخ رشادت های مردمی مردان پاک و خدایی که در استان افتخار آفرینی کردند را مهمترین وظیفه مسئولان و تمام اقشار مردم دانست و افزود: رشادت ها و فداکاری های مردم کردستان را باید به صورت مستمر و مداوم از طریق رسانه ها به اطلاع مردم سراسر کشور رساند.

وی با اشاره به رشادت پیشمرگان مسلمان کُرد در دوران دفاع مقدس اظهارداشت: هزار نفر از پیشمرگان کُرد مسلمان در هشت سال جنگ تحمیلی در دفاع از انقلاب اسلامی به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کردستان با گلایه از اینکه به این مباحث کمتر پرداخته شده و به صورت مستند در نیامده است، ادامه داد: متاسفانه به رشادت نیروهای بومی استان کردستان در دوران دفاع مقدس زیاد پرداخت نشده و از این رو انتظار داریم این کم کاری ها با اطلاع رسانی گسترده جبران شود.

از عوامل پیروزی آفرین در صحنه نبرد، خطرها را به جان خریدن و به پیشواز مرگ سرخ رفتن است. همواره رزمندگانی پیروزی را در آغوش کشیده اند که نه تنها از مرگ هراس نداشته، بلکه به استقبال آن رفته اند. یکی از ارزش هایی که رزمندگان اسلام با تکیه بر آن توانستند پیروزی های بزرگی را برای جبهه حق به ارمغان آورند، شهادت طلبی است. رزمندگان اسلام از آن جا که دفاع در برابر تهاجم بعثیان را مقدس می دانستند و کشته شدن در این راه را برای خود، مرگی سعادت آفرین و افتخارآمیز ارزیابی می کردند، نه تنها از دادن جان دریغ نمی ورزیدند که شیفته آن بودند. شهادت طلبی رزمندگان اسلام به عنوان عامل مؤثر معنوی، از امتیازهای جبهه حق در برابر جبهه باطل بود.

شهدای کردستان و رزمندگان دوران جنگ تحمیلی بسیار مظلوم بودند

یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس در منطقه کردستان با اشاره به عضویت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهارداشت: ورود من به این عرصه در جنگ کردستان شکل گرفت. مهر ماه ۵۸ جنگ سردشت شرایطی حاد به خود گرفت. سر کلاس خبر شهادت چند پاسدار شهید را شنیدیم. خبری تکان دهنده بود. امروز اگر این اخبار را از گروه های تکفیری می شنویم، چندان عجیب نیست اما آن دوران فکر می کردیم چرا باید چنین حوادثی را شاهد باشیم؟

سیدمحمدعلی ابراهیم زاده موسوی با بیان اینکه بنیان گذاری انقلاب اسلامی مورد تاکید و پسند مردم بوده است، افزود: کسانی که از حضرت امام (ره) تبعیت می کردند کلاس را تعطیل کردند و عازم جنگ کردستان شدند و با چند تن از دوستان همچون شهید سعید سلیمانی، فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) و معاون نیروی زمینی سپاه که همراه شهید کاظمی شهید شدند و از هم دوره های ما بودند، شهید ماجد گچی و مهندس جانباز اسکندری عازم منطقه شدیم.

وی یادآورشد: آن زمان سردار ناصح مسئول سپاه کرج بودند. ایشان ما را معرفی کردند و دوره ای سه ماهه را در پادگان امام حسین (ع) گذراندیم. مهندس اسکندری عازم تکاب شدند و بنده و شهید ماجد گچی به سمت بانه حرکت کردیم و جریان آزادسازی جاده سردشت و پاکسازی منطقه اطراف بانه را طی دو سال پشت سر گذاشتیم و در عملیات های مختلف شرکت کردیم.

این فرمانده جنگ با ذکر نکاتی از خاطرات حماسه آفرین در آن زمان گفت: شهدای کردستان و رزمندگان آن دوران بسیار مظلوم بودند چرا که دولت و ریاست جمهوری آنها را همراهی نمی کرد و تنها به عشق امام (ره) و تبعیت محض از رهبری در منطقه حضور داشتند تا تکلیف خود را انجام دهند.

بی تردید، مقدس ترین جهاد، جهادی است که به عنوان دفاع از حقوق انسانی صورت گرفته باشد. رژیم بعث عراق، جنگی ناخواسته را به کشور ما تحمیل کرد و با نادیده گرفتن استقلال سرزمین ما به ایران اسلامی تجاوز کرد. از این رو، مردم غیرتمند ایران، در دفاعی مقدس، از حق خود که برای استقلال سرزمین و هویت دینی ـ ملی خود بود، دفاع کردند.

اگر امروز نیروهای فرامنطقه ای از جمله امریکا در دروازه های کشور ما در خلیج فارس حضور دارند و منطقه خاورمیانه را به منطقه ای پرآشوب تبدیل کرده اند و با وجود اینکه ایران ما تقریبا در محاصره قرار دارد، مردم ایران در داخل کشور احساس امنیت می کنند؛ اگر امروز هیچ کشوری جرئت تجاوز به خاک کشور و انقلاب ما را ندارد و به صورت مستقیم با ما درگیر نمی شود، به دلیل این است که آنها جنگ با این ملت زنده، بیدار و شجاع را در جنگ تحمیلی تجربه کرده اند و می دانند با مردمی جان بر کف رو به رو هستند؛ ملتی که از مرگ برای آرمان هایش نمی ترسد. از این رو، حفظ این دستاوردها و پاسداشت آن همه مجاهدت ها، وظیفه ای بس سترگ است که امروز بر شانه های جوانان ما گذاشته شده است.

202
0 0

لینک های مفید

طراحی لوگو دراصفهان

بروزترین بانک اطلاعات مشاغل

کرم پودر

سنگ برای قرنیز ساختمان

لوازم یدکی اس دبیلیو ام SWM

معرفی برترین رمان ها


$(window).load(function () { 'use strict'; function activeStickyKit() { $('[data-sticky_column]').stick_in_parent({ parent: '[data-sticky_parent]' }); // bootstrap col position $('[data-sticky_column]') .on('sticky_kit:bottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'static'); }) .on('sticky_kit:unbottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'relative'); }); }; activeStickyKit(); function detachStickyKit() { $('[data-sticky_column]').trigger("sticky_kit:detach"); }; var screen = 768; var windowHeight, windowWidth; windowWidth = $(window).width(); if ((windowWidth < screen)) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } // windowSize // window resize function windowSize() { windowHeight = window.innerHeight ? window.innerHeight : $(window).height(); windowWidth = window.innerWidth ? window.innerWidth : $(window).width(); } windowSize(); // Returns a function, that, as long as it continues to be invoked, will not // be triggered. The function will be called after it stops being called for // N milliseconds. If `immediate` is passed, trigger the function on the // leading edge, instead of the trailing. function debounce(func, wait, immediate) { var timeout; return function () { var context = this, args = arguments; var later = function () { timeout = null; if (!immediate) func.apply(context, args); }; var callNow = immediate && !timeout; clearTimeout(timeout); timeout = setTimeout(later, wait); if (callNow) func.apply(context, args); }; }; $(window).resize(debounce(function () { windowSize(); $(document.body).trigger("sticky_kit:recalc"); if (windowWidth < screen) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } }, 250)); });