علاقه شهید «فخری زاده» به فیزک و فلسفه علم/قصه یک رفاقت ۳۳ ساله

به نقل از سایت اخبار انقلاب و دفاع مقدس :    

به گزارش خبرگزاری مهر، «فریدون عباسی» معاون رئیس جمهور و نماینده مجلس شورای اسلامی از دوستان شهید فخری زاده و رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی در برنامه سرباز روح الله گفت: آشنایی من با شهید فخری زاده به دی ماه سال ۶۶ بر می‌گردد و ۳۳ سال از آن زمان می‌گذرد.

وی ادامه داد: دوستی ما با یک مکالمه کوچکی که داشتیم آغاز شد و ایشان همکار من شد و دیدم خیلی فرد مؤدب و علمی است و مدت زیادی نگذشته بود که لیسانسش را گرفته بود. پشتکار خوبی داشت و در مدت ۲ سال اولی که با هم کار کردیم، خیلی منظم بود و سر وقت می‌آمد و مرتب مطالعه داشت و کارهای آزمایشگاه را انجام می‌داد.

عباسی اظهار کرد: بعد از چند سال در کرج با هم همسایه شدیم و با هم به محل کار می‌آمدیم و بر می‌گشتیم، در این مدت متوجه شدم با ایشان در عملیات رمضان با هم حضور داشته ایم و این دوستی و همکاری ادامه داشت تا زمان شهادت ایشان. ما ابتدای کارمان در وزارت سپاه بود. من تازه به تهران آمده بودم و وارد وزارت سپاه شدم که کارهای مربوط به جنگ را در حوزه صنعتی انجام بدهیم. آقای فخری زاده جزو اولین نفراتی بود که جذب واحد ما شد و ما پدافند هسته‌ای را شروع کردیم.

وی افزود: رصد ویژه ای هم روی رژیم صدام داشتیم که به سمت سلاح هسته‌ای می‌رفت و ما یقین داشتیم اگر دستیابی پیدا کند کشور ما را تهدید خواهد کرد. اولین قدم ما بحث پدافند بود و بعد از اتمام جنگ ما این واحد علمی تحقیقاتی را حفظ کرده و در دانشکده امام حسین (ع) ادامه بدهیم. بعد از مدتی آقای فخری زاده جایگزین من شد و گروه فیزیک را اداره می‌کرد و مأمور شدم به وزارت علوم.

عباسی گفت: از سال ۷۳ تا ۷۶ نقشه راه صنعت هسته‌ای را به ایشان سپردند که خیلی خوب از عهده کار برآمد و در برخی حوزه‌ها تعیین تکلیف شد که کشور بخواهد جدی به کار ساخت راکتورهای هسته‌ای بپردازد و برنامه ریزی شد و بعد از این دوران هم در وزارت دفاع تولید اقلام پدافندی را انجام دادند. در دوران بازسازی از ایشان هم درخواست شد که به کمک دانشگاه‌ها آمدند.

وی ادامه داد: ایشان ۲۲ سال عهده دار این مسئولیت بود و تشکیلات سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی را پایه گذاری کرده و ۱۰ سال آن را مدیریت کرد و افراد بسیاری را جذب کرد و حتی سال‌ها پس از شهادت شهید شهریاری که به شهید فخری زاده ارادت داشت و علاقه داشت که ایشان دکترایشان را بگیرند، اما ایشان به وصیت شهید شهریاری عمل کردند و با استفاده از بورسیه مربی به صورت خیلی مرتب و منظم در کلاس‌ها شرکت می‌کرد و حتی به رفع اشکال دانشجوها هم می‌پرداخت.

وی در پایان گفت: ایشان جزو افراد علمی بود که به فلسفه علم هم علاقه داشت و هم خودش کلاس می‌رفت و هم در دانشگاه شهید بهشتی، امام حسین و مالک اشتر، فلسفه علم را کار می‌کرد و یک فیزیکدان قویی بود. ایشان علاقه بسیاری به حافظ و سعدی هم داشت.

رادیو مقاومت صدای گفتمان مقاومت و مکتب سلیمانی در آستانه سالگرد شهادت سردار سلیمانی از ابتدای دی ماه تا پایان آن از طریق موج FM ردیف ۹۵,۵ مگاهرتز قابل دریافت بوده و مخاطبان می‌توانند از طریق شماره ۳۰۰۰۰۹۵۵ با برنامه‌های رادیو مقاومت در ارتباط باشند.

110
0 0

لینک های مفید

طراحی لوگو دراصفهان

بروزترین بانک اطلاعات مشاغل

کرم پودر

سنگ برای قرنیز ساختمان

لوازم یدکی اس دبیلیو ام SWM

معرفی برترین رمان ها


$(window).load(function () { 'use strict'; function activeStickyKit() { $('[data-sticky_column]').stick_in_parent({ parent: '[data-sticky_parent]' }); // bootstrap col position $('[data-sticky_column]') .on('sticky_kit:bottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'static'); }) .on('sticky_kit:unbottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'relative'); }); }; activeStickyKit(); function detachStickyKit() { $('[data-sticky_column]').trigger("sticky_kit:detach"); }; var screen = 768; var windowHeight, windowWidth; windowWidth = $(window).width(); if ((windowWidth < screen)) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } // windowSize // window resize function windowSize() { windowHeight = window.innerHeight ? window.innerHeight : $(window).height(); windowWidth = window.innerWidth ? window.innerWidth : $(window).width(); } windowSize(); // Returns a function, that, as long as it continues to be invoked, will not // be triggered. The function will be called after it stops being called for // N milliseconds. If `immediate` is passed, trigger the function on the // leading edge, instead of the trailing. function debounce(func, wait, immediate) { var timeout; return function () { var context = this, args = arguments; var later = function () { timeout = null; if (!immediate) func.apply(context, args); }; var callNow = immediate && !timeout; clearTimeout(timeout); timeout = setTimeout(later, wait); if (callNow) func.apply(context, args); }; }; $(window).resize(debounce(function () { windowSize(); $(document.body).trigger("sticky_kit:recalc"); if (windowWidth < screen) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } }, 250)); });