آئین اختتامیۀ سوگوارۀ شعر آئینی «عمود عاشقی» برگزار شد

به نقل از سایت اخبار انقلاب و دفاع مقدس :    

به گزارش خبرگزاری مهر، سوگواره شعر آئینی «عمود عاشقی» به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

شعر یک رسانۀ مهم و اثرگذار است

حجت الاسلام و المسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این مراسم طی سخنانی گفت: برجسته‌ترین ویژگی که خداوند در اشرف مخلوقات قرار داده، ظرفیت و معجزه‌ای برای انتقال مفهومی به عنوان بیان است. شعر یکی از ظرفیت‌های بیانی است که به عنوان معجزه در وجود برخی از انسان‌ها قرار دارد و شاعر از نظر بیان ذهنی، مفهومی و متنی را بر اساس لطافت‌ها و صناعت شعری به لفظ درمی‌آورد.

وی افزود: شعر از گذشته به عنوان یک رسانۀ مهم، مطرح بوده و امروز نیز با کارکردهای متفاوت باز هم به عنوان رسانه‌ای مؤثر مطرح است؛ از این رو مسئولیت بزرگی بر عهدۀ شاعران است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه با بیان اینکه هنوز با جایگاه واقعی و مطلوب شعر فاصله داریم، بیان کرد: شعر آئینی در دانشگاه‌ها مظلوم است و نسل امروز اُنس و ارتباط کمتری نسبت به پیشینیان خود با شعر دارند و آنچه پیشتر نسل‌های گذشته با گلستان و بوستان آشنا می‌شدند، اما امروز این گونه نیست.

باید به ماهیت شعر توجه کنیم

در ادامۀ این سوگواره، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی درباره شهید سلیمانی گفت: هر کدام از ما سعی می‌کنیم فضایلی را که به آن‌ها اعتقاد داریم در وجود شهید سلیمانی ببینیم. ما در رابطه با شعر، یا باید در دانشگاه علوم انسانی شعر را تحسین کنیم یا به روش سبک و سیاق آن نقد و یا به ماهیت آن توجه کنیم.

وی با تأکید بر توجه به ماهیت شعر آئینی گفت: اینکه آیا شعر صرفاً ماهیت ابزاری دارد یا مفهوم و دیدگاهی را به شاعر می‌دهد و شاعر تنها ویژگی اش این است که با استفاده از ابزار شعر آن مفهوم را به زیبایی انتقال دهد، حائز اهمیت است. در تئوری هنر برای کسانی که ریشه آن را به فن ارسطویی برمی‌گردانند در واقع شعر یک فن ارسطویی و بوطیقاست. در واقع شاعر باید شعر را به عرصۀ تخیل پیوند زند و سپس آن را از عرصۀ تخیل وارد اجتماع کند.

سلیمی ادامه داد: شعر محصول ارتقای وجودی انسان‌هایی است که به عرصۀ والاتری از حقیقت می‌رسند و ظرف وجودی آن‌ها این امکان را دارد که در مواجهه با حقیقت و عالم معنا به لباس سخن درآورند. شخصیت والای شاعری که مواجهه خود با حقیقت را به جامعه‌اش عرضه می‌کند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه با اشاره به سطح مواجهه دانشگاه‌ها با شعر تصریح کرد: اینکه مقام معظم رهبری با شاعران می‌نشینند و دیدار می‌کنند، به دلیل دانستن صنعت شعری نیست، بلکه آن‌ها انسان‌های والایی هستند که به حقیقت رسیده‌اند. امیدواریم با نشست‌های مکرر ادبی با شاعران به ویژه در حوزۀ شعر آئینی راه تازه‌ای در رسیدن و یافتن حقیقت بیابیم.

حدود ۴۰۰ شعر از ۸۰ دانشگاه کشور به این سوگواره ارسال شد

حجت الاسلام و المسلمین صادق اکبری اقدم، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبایی دربارۀ این سوگواره و فلسفۀ شکل گیری آن گفت: ظرفیت شعر و ادب فارسی، ظرفیتی بی مثال است کما اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی هم همیشه به ساحت شعر توجه ویژه ای داشته اند. در زیست فرهنگی و اجتماعی جهان اسلام هم توجه به ادبیات و شعر مورد توجه بوده و به نوعی زبان تبلیغ بوده است.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب هم عنوان کرده اند که انسان فرهنگی و هنری وظیفۀ سنگین‌تری نسبت به بقیه برعهده دارد که مهمترین آن تبلیغ و تبیین است. به همین دلیل از جمع فرهیختۀ دانشگاهی به خصوص دانشگاه‌های علوم انسانی این انتظار بیشتر است. در همین زمینه مباحثی از قبیل اربعین، سردار سلیمانی، مدافعان حرم و ولایت، مدافعان سلامت و سایر مباحث مرتبط مورد توجه این سوگواره قرار گرفت.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبایی در پایان اظهار کرد: حدود ۴۰۰ شعر از ۸۰ دانشگاه کشور از استادان، دانشجویان و کارکنان دریافت کردیم، البته شاعران زیادی برای حضور در این مراسم اعلام آمادگی کردند که متأسفانه به دلیل حفظ پروتکل‌های بهداشتی و وضعیت کرونایی نشد که در خدمت آنها باشیم و به صورت مجازی از اشعار آنها بهره می بریم.

گفتنی است در پایان این مراسم که با اجرای سعید بیابانکی، شاعر سرشناس کشور برگزار شد، از شاعران برگزیده این سوگواره تقدیر شد.

116
0 0

لینک های مفید

طراحی لوگو دراصفهان

بروزترین بانک اطلاعات مشاغل

کرم پودر

سنگ برای قرنیز ساختمان

لوازم یدکی اس دبیلیو ام SWM

معرفی برترین رمان ها


$(window).load(function () { 'use strict'; function activeStickyKit() { $('[data-sticky_column]').stick_in_parent({ parent: '[data-sticky_parent]' }); // bootstrap col position $('[data-sticky_column]') .on('sticky_kit:bottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'static'); }) .on('sticky_kit:unbottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'relative'); }); }; activeStickyKit(); function detachStickyKit() { $('[data-sticky_column]').trigger("sticky_kit:detach"); }; var screen = 768; var windowHeight, windowWidth; windowWidth = $(window).width(); if ((windowWidth < screen)) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } // windowSize // window resize function windowSize() { windowHeight = window.innerHeight ? window.innerHeight : $(window).height(); windowWidth = window.innerWidth ? window.innerWidth : $(window).width(); } windowSize(); // Returns a function, that, as long as it continues to be invoked, will not // be triggered. The function will be called after it stops being called for // N milliseconds. If `immediate` is passed, trigger the function on the // leading edge, instead of the trailing. function debounce(func, wait, immediate) { var timeout; return function () { var context = this, args = arguments; var later = function () { timeout = null; if (!immediate) func.apply(context, args); }; var callNow = immediate && !timeout; clearTimeout(timeout); timeout = setTimeout(later, wait); if (callNow) func.apply(context, args); }; }; $(window).resize(debounce(function () { windowSize(); $(document.body).trigger("sticky_kit:recalc"); if (windowWidth < screen) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } }, 250)); });