سلیمانی؛ مجاهد نستوه و بی‌تکرار زمان/مردی که خلیفة‌الله واقعی بود

به نقل از سایت اخبار انقلاب و دفاع مقدس :    

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها - نوشین سلامت: امروز پس از گذشت یک‌سال از داغ بزرگ بر دل ملت و مسلمانان آزادی‌خواه جهان در تاریخ سیزدهم دی ماه ۱۳۹۸، باید از مردی نوشت و در شرح او قلم زد که کلمات از توصیف بزرگ‌منشی و استقامت مردانه او عاجزند، شهیدی که در تمام طول عمر خود خداگونه زیستن را به تمام لذات دنیا ترجیح داده و نهایتاً به آرزوی شایسته و دیرینه خود، به لقاءالله پیوست.

«شهید حاج قاسم سلیمانی» نمونه بارز مجاهد نستوه و مرد نمونه عمل و مرد میدان بود، شخصیتی که در زمان حیاتش تفاوت ملل را هیچ شمرده و آغوش خود را به روی همه گشود، مردی که هم هوش و ذکاوت بالایی داشت، هم چاره‌جوی خوبی بود و هم تقید و پایبندی به عهد الهی بین خود و خدا را به سرحد رساند.

رشادت‌های شهید سلیمانی در دوران انقلاب، هشت سال دفاع مقدس و مقابله با گروه تکفیری داعش از جمله مبارزات واقعی و بی‌ریای او بود که در کنار این مجاهدت‌ها، همراهی در مسیر سازندگی و کمک به مستمندان شخصیت مردمی و ملی او را جهانی کرده و محبوب دل‌ها ساخت.

اکنون این مرد باوقار و استوار تاریخ زمان که بی‌شک آوازه او تا سالیان دراز بر سر زبان‌ها خواهد بود، یک سال است که در میان ما نیست، امروز اگر ملت ایران در فراق این شخصیت فراموش‌نشدنی می‌گریند، باید گفت که برای شهید سلیمانی نباید گریست، برای این چنین مرد نمونه‌ای که شاید دیگر در چرخه زمان تکرار نشدنی باشد، باید افتخار کرد.

اخلاص بی‌ریای شهید سلیمانی وجه تمییز او بود

به گفته مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل شاخص‌ترین و کارآمدترین ویژگی مکتب سلیمانی اخلاص بی نظیر آن شهید والامقام بود طوری که او به شدت از ریا و خودنمایی پرهیز می‌کرد و ظاهر بی‌آلایش و مؤمنانه او خبر از باطن صاف و پالوده‌اش می‌داد.

حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده در این باره به خبرنگار مهر گفت: شهید سلیمانی هیچ گاه به دنبال مطرح کردن خود نبود و آنچنان به غنای درون رسیده بود که مستغنی از ذره‌ای جلوه‌گری بیرونی شده بود، چرا که اخلاص سرچشمه تمام افعال خداپسندانه است.

وی در پاسخ به این سوال که راهکار تبلیغ و گسترش جریان، منش و مسیر سلیمانی چه می‌تواند باشد، اظهار کرد: راهکار مهم برای این امر داشتن شجاعت همراه با تدبیر در بین مسئولان است تا در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور و نیز رایزنی‌های دیپلماسی با کشورهای دیگر همواره با شجاعت و تدبیر ظاهر شده و از آرمان‌های انقلاب با جدیت دفاع کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل ادامه داد: سردار سلیمانی، فقط یک شخص نیست، بلکه یک مکتب است، مردی با جاذبه‌ها و دافعه‌های نیرومند که جهانی را شیفته خود کرد و اکنون جریان، منش و مسیر سلیمانی‌ها که درس آموز مکتب آن شهید والامقام هستند، باید به درستی در جامعه تبلیغ و گسترش یابد.

تقویت اسلام سیاسی؛ شرط ماندگاری خط مقاومت سلیمانی

با تقویت سه عنصر «اسلام سیاسی»، «هویت ملی» و «اعتقاد دینی» مسئولین در دستگاه نظام و در کنار مردم می‌توانند در ماندگاری و گفتمان‌سازی خط مقاومت اقدامات مؤثری انجام دهند. حجت الاسلام جعفرزاده با اشاره به ادامه دار کردن مکتب مقاومت شهید سلیمانی گفت: با تقویت سه عنصر «اسلام سیاسی»، «هویت ملی» و «اعتقاد دینی» مسئولین در دستگاه نظام و در کنار مردم می‌توانند در ماندگاری و گفتمان‌سازی خط مقاومت اقدامات مؤثری انجام دهند.

وی ادامه داد: باید اذعان کرد کانون الهام بخش فرهنگ مقاومت اسلامی در خاورمیانه، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و فرهنگ منبعث از آموزه‌های مبارزاتی شیعه است، از این رو، تقویت گفتمان مقاومت اسلامی در خاورمیانه در واقع، تقویت نظام جمهوری اسلامی و مرزهای تأثیرگذار فرهنگی انقلاب اسلامی است.

این مسئول معتقد است گسترش حوزه گفتمان مقاومت اسلامی نه تنها از خلال مباحث سیاسی، بلکه از طریق دیگر فعالیت‌های فرهنگی و عمرانی نیز باید در دستور کار قرار بگیرد.

جعفرزاده در رابطه با وارد کردن تفکر و از خودگذشتگی شهید سلیمانی به سیستم اجتماعی و دفاعی کشور اذعان کرد: اگر مسئولان اجتماعی و دفاعی کشور خود آراسته به صفات حسنه و روحیه از خودگذشتگی کنند طبیعتاً مردم آن جامعه نیز به همان سمت، سوق داشته و در حقیقت بدون گفتار فقط با عمل می‌توان تفکر و از خودگذشتگی شهید را وارد سیستم اجتماعی و دفاعی کشور کرد چنانچه سردار شهید سلیمانی نیز با عمل و کردار خود نه با شعار و گفتار در دل‌ها ماندگار شد.

به گفته وی، تولید مستند و استفاده از ابزار هنر، انتشار فیلم‌های زندگی نامه شهید، ترویج پیام‌های مکتب سلیمانی در قالب کلیپ‌های کوتاه و اثرگذار و نیز عمل کردن مسئولان دولتی به مکتب حقیقی سلیمانی می‌تواند در ماندگار کردن خصوصیت عمل‌گرایی شهید سلیمانی مؤثر باشد.

صدور مکتب شهید سلیمانی به مرزهای فراملی اولویت است

رئیس حوزه هنری استان اردبیل در خصوص اقدامات هنری و فرهنگی انجام یافته به مناسبت اولین سالگرد این شخصیت ماندگار ملی به خبرنگار مهر گفت: برگزاری برنامه شب شعر همزمان با شهادت و چهلم سردار سلیمانی در سال گذشته در دستور کار بود که امسال برای نخستین سالگرد این شهید والامقام نیز سری برنامه‌های ویژه تدارک و اجرا شده است.

امیر رجبی، در رابطه با شخصیت جهانی شهید سلیمانی نیز گفت: با توجه به اینکه صدور مکتب حاج قاسم سلیمانی به خارج از مرزهای ملی جز اولویت‌ها است حوزه هنری استان اردبیل با مشارکت مؤسسه فرهنگی قفقاز گزیده وصیت‌نامه و گزیده زندگینامه آن شهید بزرگوار را در سه زبان روسی، ترکی آذربایجانی و فارسی در قالب اینفوگرافیک تهیه و در بستر فضای مجازی با انتشار حداکثری توزیع کرده است.

رئیس حوزه هنری استان اردبیل با اشاره به عمده برنامه‌های حوزه هنری استان در رابطه با شهید سلیمانی افزود: برگزاری کارگاه هم‌آفرینی «بیرق رشادت» در رشته تصویرسازی چهره بین‌المللی شهید سلیمانی بین استان‌های شمال غرب کشور با مشارکت هنرمندانی از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل با مرکزیت حوزه هنری اردبیل برگزار شد.

به گفته رجبی اختتامیه این کارگاه هم‌آفرینی روز دهم دی ماه به صورت ویدئو کنفرانس و سمینار به مرکزیت حوزه هنری اردبیل برگزار شد که نهایتاً بعد از رونمایی از آثار تولیدی از هنرمندان این دوره تجلیل به عمل آمد.

وی تصریح کرد: مجموعه آثار تصویرسازی که با موضوع شهید سلیمانی در این کارگاه تولید شده بود هم اکنون در حال انتشار در بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است.

ارادت به سردار دل‌ها محدود به سن نیست

به گفته رئیس حوزه هنری استان اردبیل، از انجام کارهای هنری در آستانه نخستین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی خبر داد و گفت: مستندی با نام «فرمانده» با مشارکت معاونت فرهنگی و هنری سپاه استان اردبیل و حوزه هنری تولید شده است که در این مستند هم‌رزمان شهید سلیمانی در استان اردبیل همچون سردار عبدی و سردار نوعی‌اقدم مصاحبه‌هایی کرده و برای نخستین بار خاطراتی را از آن شهید بزرگوار نقل می‌کنند که این مستند از شبکه استانی سبلان پخش می‌شود.

رجبی از تولید و تهیه نماهنگ «آئینه شکسته» با هنرنمایی یکی از مداحان به نام استان نیز خبر داد و گفت: این نماهنگ نیز همزمان با سالروز شهادت شهید سلیمانی از تلویزیون پخش شده و همزمان در فضای مجازی نیز توزیع شد.

وی برگزاری دیگر برنامه‌های خرد و کلان را در آستانه سیزدهم دی ماه یادآور شد و عنوان کرد: برای اولین بار تولید کتاب ویژه مخاطب کودک و نوجوان با موضوع زندگینامه شهید سلیمانی و با عنوان «از دل کویر تا اوج آسمان» با مشارکت معاونت فرهنگی و هنری سپاه، حوزه هنری استان و شهرداری اردبیل در تیراژ هزار نسخه چاپ شده و رونمایی شد.

رئیس حوزه هنری استان معتقد است، کارکرد هنر در قالب‌های مختلف در ثبت و ماندگار کردن هم رویدادها و هم‌شخصیت‌های مهم در تاریخ بی‌نظیر و غیرقابل چشم‌پوشی است.

تفکر شهید سلیمانی تفکری انقلابی و جاودانه است

معاون فرهنگی و هنری سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل گفت: تفکر شهید سلیمانی برگرفته از تفکر انقلابی و بر حسب آرمان‌های انقلاب اسلامی است که این تفکر تا ابد جاویدان بوده و برای نسل‌های بعدی مورد بهره‌مندی خواهد بود.

اصغر عباس‌زاده با اشاره به خدمات ارزنده شهید قاسم سلیمانی در طول سال‌های متمادی، یادآور شد: سرنگون کردن گروه تکفیری داعش توسط سردار مقتدر ایران اسلامی نه تنها مرز جغرافیای جهان اسلامی را حفظ کرد، بلکه آرمان‌های ناب انسانی را نیز در جهان ارزشمند کرد.

معاون فرهنگی و هنری سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل بر لزوم تداوم خط ولایتمداری و مکتب مقاومت سردار سلیمانی تاکید و تصریح کرد: برای تداوم مکتب شهید سلیمانی باید تمامی ارگان‌های فرهنگی و آموزشی کشور با هم‌افزایی سازنده در این راستا همت مضاعف و تلاش جهادی داشته باشند، چراکه تداوم مکتب ولایتمدار و مقاومت‌محور شهید سلیمانی بدون تلاش جهاد گونه ممکن نخواهد بود.

سردار سلیمانی «امین‌الله» بود

رئیس سازمان بسیج رسانه استان اردبیل با تاکید به اشاره قرآن به خلیفةالله بودن انسان به خبرنگار مهر گفت: تمام انسان‌ها به سبب پیروی از دستورات الهی خلیفه‌الله نامیده می‌شوند اما کسانی که مظهر صفات خداوند بر روی زمین باشند امین‌الله هستند.

علی لطفی با اشاره به شخصیت والای شهید سردار حاج قاسم سلیمانی، افزود: خداوند متعال دوگونه امانت به انسان‌ها واگذار کرده است؛ یک قِسم آن اموالی است که در اختیار اوست مانند قدرت، اختیار، سلامتی و از همه مهم‌تر عقل و دیگری تکلیف است، یعنی همان چیزی که می‌تواند بنده‌ای را با تمام عزت و اقتدارش به حق مطلق خدا وصل کند.

وقتی شخصیتی همچون سردار سلیمانی به جنبه ملکوتی خود توجه داشته و در مسیر خواسته‌ها و دستورات الهی و ولی فقیه زمان حرکت می‌کند قطعاً به مرتبه عندالله واصل خواهد شد.

این مسئول ادامه داد: وقتی شخصیتی همچون سردار سلیمانی به جنبه ملکوتی خود توجه داشته و در مسیر خواسته‌ها و دستورات الهی و ولی فقیه زمان حرکت می‌کند قطعاً به مرتبه عندالله واصل خواهد شد، اما در نقطه مقابل وقتی انسانی به جنبه ناسوتی خود فرصت جولان دهد هواهای نفسانی و غرایز دنیوی او را از هدف والای انسانیت که لقاءالله می‌باشد بازمی‌دارد.

مسئولان از عمل‌گرایی حاج قاسم درس بگیرند

رئیس سازمان بسیج رسانه استان اردبیل با اشاره به شخصیت قوی عمل‌گرایی حاج قاسم سلیمانی، بیان کرد: اگر مسئولان امروز در سیستم دولتی می‌خواهند به درستی و به عدالت به وظیفه خود که خدمت به مردم است، عمل کنند باید شخصیت قاسم سلیمانی را برای خود الگو قرار دهند.

لطفی تصریح کرد: سردار محبوب زمان در انجام تکالیف و مسئولیت خود هرگز کاهلی نکرد و شایسته است که دولت‌مردان نیز به تکالیف اصلی خود توجه کرده تا به عندالله برسند و نباید مسئولیت و زندگی خود را با کمتر از لقاء حق معامله کنند.

وی در توصیه به نسل جوان نیز گفت: مکتب سردار سلیمانی برگرفته از مکتب اسلام بوده و این شخصیت پرورش یافته اسلام و مکتب اسلامی بود که امروز وظیفه نسل جوان است که با توجه به توحید به مکتب سلیمانی اقتدا کرده و آینده کشور را درخشان سازند.

وظیفه همگانی بعد از شهادت سردار دل‌ها

حالا که یک سال از رحلت سردار مقاوم اسلام و مرد مسیر نورانی خدا می‌گذرد، باید در چیستی او بیشتر از قبل تأمل کرد، باید ابعاد مختلف شخصیت او را مطالعه کرده و با الهام گرفتن از پیمان الهی بین او و خدای او، در مسیر درست حق‌طلبی قدم برداشت.

وقتی تمام گفته و ناگفته‌ها را در رابطه با سردار قاسم سلیمانی کنار بزنیم، با کمی تفکر عمیق و حساب سرانگشتی خواهیم دید که حاج قاسم نه با یک شخص نه با یک ملت بلکه با خدای خود بر سر خواسته قلبی خود معامله کرد، وقتی هدف و مقصود اصلی انسان رسیدن به حق مطلق و ابدی باشد بی‌شک در این راه تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا با خدمت و جلب رضایت باری تعالی مسیر هدف را کوتاه‌تر کند، در نقطه مقابل خداوند هم با تأیید صدق خدمت او تمام کائنات را به کار می‌گیرد تا این بنده خاصه خود را با عزت و اکرام تمام به نزد خود بخواند.

شهید سلیمانی و خط تفکر و مکتب مقاومتی که به راه انداخت حالا به مثابه میراثی در دست نسل امروز است، میراثی که نباید محدود به زمان و مکان باشد، یعنی اگر می‌خواهیم از اکنون تا به ابد مردانی همچون سلیمانی‌ها را بیشتر در عرصه خدمت به خلق ببینیم باید در وهله اول به آموزه‌های الهی در رابطه با ارزش‌های انسانی توجه کنیم.

شاید در این راستا نخستین زنگ هشدار و تلنگر برای مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران باشد، چرا که وقتی در بدنه و چارچوب یک نظام مردان واقعی از جنس ایثار و عمل قرار بگیرند، بی‌شک آن سرزمین به سبب آبادانی خود شهره عالم خواهد شد، پس شایسته است تا با اصلاح الگوی رفتاری دینی و اسلامی خودمان در مسیر درست حقیقت‌طلبی و اخلاص به سمت آینده قدم برداریم.

113
0 0

لینک های مفید

طراحی لوگو دراصفهان

بروزترین بانک اطلاعات مشاغل

کرم پودر

سنگ برای قرنیز ساختمان

لوازم یدکی اس دبیلیو ام SWM

معرفی برترین رمان ها


$(window).load(function () { 'use strict'; function activeStickyKit() { $('[data-sticky_column]').stick_in_parent({ parent: '[data-sticky_parent]' }); // bootstrap col position $('[data-sticky_column]') .on('sticky_kit:bottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'static'); }) .on('sticky_kit:unbottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'relative'); }); }; activeStickyKit(); function detachStickyKit() { $('[data-sticky_column]').trigger("sticky_kit:detach"); }; var screen = 768; var windowHeight, windowWidth; windowWidth = $(window).width(); if ((windowWidth < screen)) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } // windowSize // window resize function windowSize() { windowHeight = window.innerHeight ? window.innerHeight : $(window).height(); windowWidth = window.innerWidth ? window.innerWidth : $(window).width(); } windowSize(); // Returns a function, that, as long as it continues to be invoked, will not // be triggered. The function will be called after it stops being called for // N milliseconds. If `immediate` is passed, trigger the function on the // leading edge, instead of the trailing. function debounce(func, wait, immediate) { var timeout; return function () { var context = this, args = arguments; var later = function () { timeout = null; if (!immediate) func.apply(context, args); }; var callNow = immediate && !timeout; clearTimeout(timeout); timeout = setTimeout(later, wait); if (callNow) func.apply(context, args); }; }; $(window).resize(debounce(function () { windowSize(); $(document.body).trigger("sticky_kit:recalc"); if (windowWidth < screen) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } }, 250)); });