شهید سلیمانی نظامی بود،اما نظامی‌گری شغلش نبود/ راز محبوبیت سردار

به نقل از سایت اخبار انقلاب و دفاع مقدس :    

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به مناسبت اولین سالگرد شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، به بیان ویژگی‌های آن شهید والامقام پرداخت و گفت: سردار شهید سلیمانی از ویژگی‌های فراوانی برخوردار است و انتخاب یک ویژگی از میان ویژگی‌های ایشان کار دشواری است. شاید بتوان مهم‌ترین ویژگی سردار سلیمانی را تکلیف محوری ایشان دانست. این شهید عزیز همواره به دنبال ادای تکلیف بود و هیچگاه در ادای تکلیف کوتاهی نکرد.

وی ادامه داد: این بسیار مهم است، زیرا انسان عموماً در تشخیص تکلیف دچار اشتباه می‌شود و پس از تشخیص نیز ممکن است به دلایل مختلف از جمله غلبه صفات و اخلاق دنیاطلبانه از انجام آن سرباز زند. امام سجاد علیه‌السلام در دعای مکارم الاخلاق می‌فرمایند: اللهم وَفِّقْنِی إِذَا اشْتَکلَتْ عَلَیّ الْأُمُورُ لِأَهْدَاهَا، وَ إِذَا تَشَابَهَتِ الْأَعْمَالُ لِأَزْکاهَا، وَ إِذَا تَنَاقَضَتِ الْمِلَلُ لِأَرْضَاهَا. در این دعا امام سجاد (ع) از خداوند هدایت به بهترین راه را در هنگامی که راه‌های گوناگونی وجود دارد، طلب می‌فرمایند. این خیلی مهم است که انسان بتواند در هنگامی که راه‌های گوناگونی پیش روی اوست به بهترین راه هدایت شود. شهید سلیمانی از جمله افرادی بود که با عنایت خداوند به بهترین راه هدایت شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نکته بعدی، عدم لغزش در مسیر است. ایشان در تمام مدت مبارزه و جهاد دچار لغزش نشد همان هدف اولیه خود را بی‌آنکه برای خود سهمی در نتایج قائل باشد به انجام رساند. کوچک‌ترین مسائل اخلاقی تا بزرگ‌ترین و مهمترین آن‌ها را در نظر داشت و هرگز به بهانه یا بی بهانه آن‌ها را نادیده نمی‌گرفت.

اطاعت پذیری و تبعیت پذیری سردار دل‌ها مثال زدنی بو د

وی در ادامه سخنانش، نکته دیگر ویژگی اخلاقی آن شهید والامقام را اطاعت پذیری از رهبری برشمرد و گفت: سردار دل‌ها به جد و با اخلاص، اعتقاد به رهبری داشت و اطاعت از مقام معظم رهبری را برخود فرض و واجب می‌دانست. این نکته مهمی است در زمانی که عمود خیمه نظام تشخیصی را می‌داد ایشان در جهت انجام آن تشخیص تا مرز شهادت پیش می‌رفت. تبعیت و اطاعت، پایه اصلی در نظام است. اگر حریم رهبری خدشه‌دار شود آسیب‌های بسیاری در جامعه پدید خواهد آمد. شاغول و تراز، رهبری است.

ابراهیمی‌ترکمان اظهار کرد: ایشان این مهم را تا آخر در نظر داشت و از وسوسه‌های گوناگون کسب قدرت که از سوی دیگران القا می‌شد به شدت پرهیز می‌کرد و خود را سرباز رهبری می‌دانست و در برابر رهبری خاضع و خاشع بود.

وی همچنین، گفت: باور سردار دل‌ها این بود که عنایت به فرامین رهبری تنها راه دفاع از کلیت نظام و بقای کیان تشیع است. امروز در جهان، قدرت‌های بزرگ اگر هر فرصتی پیدا کنند ضربه خود را بر کشورمان وارد خواهند کرد. هیچ فروگذار نخواهند کرد. اگر اندکی با مسائل بین‌المللی آشنا باشیم و خطر دشمنان را درک کنیم، خواهیم دانست که در موقع خطر نباید از درون خود و کیان درونی را متزلزل کنیم. ممکن است افراد نظرات مختلفی داشته باشند می‌توان این نظرات را ابراز کرد اما نباید کیان و نقطه ثقل جامعه که جامع قدرت و اقتدار ملی است، آسیب ببیند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مطرح کرد: شهید سلیمانی علیرغم اینکه یک نظامی بود، اما نظامی‌گری را به عنوان یک شغل انتخاب نکرده بود بلکه به عنوان مجرای ادای تکلیف می‌دانست و شاید اگر نیاز امروز به نظامی‌گری وجود نداشت ایشان در عرصه دیگری فعالیت می‌کرد.

وی یکی دیگر از ویژگی‌های شهید سلیمانی، جهان‌نگری ایشان دانست و گفت: هیچگاه نقطه‌ای به مسائل و رویدادها نمی‌نگریست بلکه همواره در یک خط پدیده را می‌نگریست به تعبیر دیگر از رویدادها عکس نمی‌گرفت بلکه فیلمبرداری می‌کرد تا بتواند یک سیر کلی را به درستی ببیند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خاطرنشان کرد: به همین دلیل به سرعت تشخیص می‌داد که تحرک دشمن در یک سرزمین چگونه می‌تواند به سرزمین‌های دیگر آسیب بزند و سعی می‌کرد در نقطه شروع با پدیده‌های شوم مبارزه کند نه در نقطه شیوع. ابتدا وقتی داعش در عراق فتنه خود را آغاز کرد و تمامیت ارضی عراق مورد تهدید قرار گرفت ایشان متوجه شد که این فتنه از سوریه نیز سرخواهد برآورد و دیدیم که این تشخیص درست بود. در آن زمان بسیاری نمی‌توانستند راز این مساله را درک کنند ولی ایشان با چشم تیز بین خود پشت صحنه تحرکات دشمن را دید و تدبیر اندیشید.

وی در پاسخ به این سوال که راز محبوبیت شهید سلیمانی در چه بود؟ گفت: اصولاً محبوبیت کسب کردنی نیست بلکه شرایط متعددی باید پدید بیاید تا محبوبیت ایجاد شود. مولانا می‌گوید: می‌رود از سینه‌ها در سینه‌ها / از ره پنهان صلاح و کینه‌ها. با اینکه شهید سلیمانی چهره رسانه‌ای نبود و از رسانه‌ای شدن هم پرهیز داشت اما بر محبوبیت ایشان روز به روز افزوده می‌شد. این همان راه پنهانی است که خداوند پدید آورد تا محبوبیت این شهید عزیز رقم بخورد.

ابراهیمی‌ترکمان افزود: ایران و جهان در شهادت ایشان تکان خورد و همه تلاش کردند تا به گونه‌ای عشق و محبت خود را به این شهید ابراز کنند. من فکر می‌کنم قاتلان و مسببان این حادثه هیچ برآورد صحیحی از نتایج این اقدام نداشتند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: از سوی دیگر این شهادت چهره منفور و کریه دشمنان را که سال‌ها برای پوشاندن آن هزینه کرده بودند، برملا کرد. این کارکرد دوگانه شهادت ایشان بود که از یک سو محبوبیت ایشان را ماندگار کرد و از سوی دیگر نفرت از آمریکا را نیز به اوج رساند.

تأثیر شهادت سردار سلیمانی در بین ملت‌های جهان

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: راز اصلی محبوبیت ایشان در این بود که انسان‌ها، صفا و اخلاص ایشان را بی آنکه ابراز کند، می‌دیدند و درک می‌کردند. در فرهنگ قرآنی «ودّ» که به معنی محبت شدید است بر اثر ایمان و عمل صالح فرد پدید می‌آید؛ «ان الذین آمنوا وعملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودّا».

وی در ادامه، گفت: اینگونه محبوبیت‌هایی در تاریخ بسیار کم نظیر است، تعبیر بسیار دقیق مقام معظم رهبری و اشاره به مکتب سلیمانی واقعاً بیانگر این است که آموزه‌های شخصیتی و رفتاری ایشان قابلیت تبدیل شدن به یک مکتب را دارد. مکتبی از جنس تکلیف مداری، اطاعت پذیری و جهان نگری.

ابراهیمی‌ترکمان با اشاره به تأثیر شهادت سردار سلیمانی در بین ملت‌های جهان گفت: شهادت ایشان نشان داد که دشمن هیچگاه از هیچ اقدامی که بتواند بر علیه ایران انجام دهد، فروگذار نخواهد کرد و ملت‌های دنیا نیز فهمیدند که موضوع اصلی آمریکا علیرغم ادعاهای فراوان، مبارزه با افراط‌گرایی و تروریزم نیست، چه آنکه با شهادت شهید سلیمانی که در خظ مقدم مبارزه با افراط‌گرایی و تروریزم بود، این ادعا دیگر در افکار عمومی جهان پذیرفتنی نیست.

وی اظهار کرد: از دست دادن اثر این ادعای آمریکا در بین ملت‌ها بزرگ‌ترین دستاورد بود و این موضوع بر اثر شهادت شهید سلیمانی پدید آمد. رفته‌رفته روشن شد که چه کسانی در پیدایش گروه‌های افراطی در جهان نقش اصلی داشتند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ذکر مثالی بیان کرد: بسیاری از افراد عضو داعش از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشورهایی بودند که امروزه در منطقه ما به عنوان دوست آمریکا شناخته می‌شوند و آن دانشگاه‌ها هنوز فعال هستند و هیچ هدفی به سوی آن‌ها نشانه نمی‌رود اما دانشگاه المصطفی که تا امروز حتی یک نفر از فارغ التحصیلانش در هیچ یک از گروه‌های افراطی نبوده‌اند، تحریم می‌شود. این نشان می‌دهد که با آگاهی مخالف‌اند نه با جهل. بلکه خودشان در پیدایش جهالت مدرن سهیم هستند. المصطفی به صورت آشکار دروس دانشگاهی را ارائه می‌کند و سفرای مقیم در ایران به صورت مرتب به این دانشگاه می‌روند و از نزدیک با دانشگاه آشنا هستند و هیچ لایه پنهانی ندارد و عقلانیت و اعتدال شیوه آموزش در این دانشگاه است. اما آن را بر نمی‌تابند. به نظر می‌رسد مشکل آن‌ها در جای دیگری است. آن‌ها با اصل استقلال این مملکت مشکل دارند والا امروز در برخی از کشورها اصول ابتدایی دموکراسی هم وجود ندارد اما آمریکا با آن کشورها مشکلی ندارد.

ابراهیمی‌ترکمان همچنین، گفت: تأثیر دیگر شهادت این شهید عزیز در ضرورت یکپارچه سازی ملت‌ها نمایان است. شاید هنوز برای احصای آثار شهادت سردار سلیمانی زود باشد اما به یقین در آینده این اندوخته ذهنی ملت‌ها از شهادت سردار سلیمانی نقد خواهد شد و آثار خود را نمایان خواهد ساخت.

وی در پایان سخنانش، یادآور شد: در کشور خودمان جوانانی را می‌بینیم که با همه نگاه‌های متفاوتشان در شهادت این شهید حول یک محور تجمع کردند و در تاریخ نمونه‌های فراوانی داشتیم از اینکه یک اتفاق از چنان قدرتی برخوردار بوده که توانسته آثار بسیاری را برجای بگذارد و شهادت شهید سلیمانی نمونه‌ای از این دست است.

102
0 0

لینک های مفید

طراحی لوگو دراصفهان

بروزترین بانک اطلاعات مشاغل

کرم پودر

سنگ برای قرنیز ساختمان

لوازم یدکی اس دبیلیو ام SWM

معرفی برترین رمان ها


$(window).load(function () { 'use strict'; function activeStickyKit() { $('[data-sticky_column]').stick_in_parent({ parent: '[data-sticky_parent]' }); // bootstrap col position $('[data-sticky_column]') .on('sticky_kit:bottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'static'); }) .on('sticky_kit:unbottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'relative'); }); }; activeStickyKit(); function detachStickyKit() { $('[data-sticky_column]').trigger("sticky_kit:detach"); }; var screen = 768; var windowHeight, windowWidth; windowWidth = $(window).width(); if ((windowWidth < screen)) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } // windowSize // window resize function windowSize() { windowHeight = window.innerHeight ? window.innerHeight : $(window).height(); windowWidth = window.innerWidth ? window.innerWidth : $(window).width(); } windowSize(); // Returns a function, that, as long as it continues to be invoked, will not // be triggered. The function will be called after it stops being called for // N milliseconds. If `immediate` is passed, trigger the function on the // leading edge, instead of the trailing. function debounce(func, wait, immediate) { var timeout; return function () { var context = this, args = arguments; var later = function () { timeout = null; if (!immediate) func.apply(context, args); }; var callNow = immediate && !timeout; clearTimeout(timeout); timeout = setTimeout(later, wait); if (callNow) func.apply(context, args); }; }; $(window).resize(debounce(function () { windowSize(); $(document.body).trigger("sticky_kit:recalc"); if (windowWidth < screen) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } }, 250)); });