فرمان تاریخی امام(ره) درباره امور فرهنگی فرزندان شهدا تحقق یافت

به نقل از سایت اخبار انقلاب و دفاع مقدس :    

محمدعلی فقیه، مدیر کل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران به در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره کارنامه عملکرد ۵ ساله «آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران» از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ اظهار کرد: با فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۶۵ مبنی بر رسیدگی به امور فرهنگی و آموزشی فرزندان شاهد و ایثارگر، وظیفه رسیدگی به وضعیت آموزشی تحصیلی فرزندان شاهد و ایثارگر در تاریخ ششم فروردین همان سال بر عهده وزارت‌خانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، مدیریت حوزه‌های علمیه، دانشگاه آزاد اسلامی و با نظارت و حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران نهاده شد. شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در سال ۱۳۶۷ این طرح را به تصویب رساند.

وی با بیان این‌که مهمترین وظیفه دستگاه‌های آموزشی عضو طرح شاهد، برنامه‌ریزی، نظارت و رسیدگی به امور آموزشی و تحصیلی جامعه هدف بنیاد یعنی از دوره پیش‌دبستانی تا دانشگاه است، افزود: از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر سال تحصیلی در همه مقاطع تحصیلی از خدمات آموزشی طرح شاهد بهره‌مند بوده‌اند. بر اساس آمار، ممتازین دانشجویی که ۱۵٫۵ درصد دانشجویان را در سال ۱۳۹۳ تشکیل می‌دادند، در سال ۱۳۹۸ به ۲۳ درصد رسید و ما با افزایش ۸٫۵ درصدی ممتازین دانشجویی روبه‌رو بودیم. همچنین تعداد دانشجویان مشروطی از ۱۵٫۳ درصد در سال ۱۳۹۳ به ۵٫۳ درصد در سال ۱۳۹۸ رسید و در این بخش نیز با کاهش ۱۰ درصدی مشروطی دانشجویی مواجه بودیم که از ثمرات ارائه خدمات آموزشی در این دوره پنج ساله است.

وی ادامه داد: در سال تحصیلی ۹۹-۹۸، تعداد ۱۱۲ هزار دانش‌آموز زیر پوشش این طرح بوده‌اند که از این تعداد ۳۳ درصد در «مدارس شاهد»، ۶۴ درصد در «مدارس طرح پراکنده» و ۳ درصد در «مدارس بزرگسالان» اشتغال به تحصیل داشته‌اند که در بخش دانش آموزی نیز ممتازین از ۵۱٫۵ درصد در سال ۱۳۹۳ به ۶۱٫۵ درصد در سال ۱۳۹۸ رسیدند و رشد ۱۰ درصدی را در این دوره رقم زدند.

مدیرکل آموزش بنیاد همچنین گفت: علاوه بر دانش آموزان تعداد ۱۱۴ هزار دانشجو نیز ذیل طرح شاهد مشغول به تحصیل هستند که ۲۳ درصد در «دانشگاه‌های روزانه دولتی»، ۷۵ درصد در «دانشگاه‌های شهریه‌پرداز» و ۲ درصد از طلاب «حوزه‌های علمیه» هستند.

فقیه گفت: طی ۵ سال گذشته ۱۰۵ نفر از فرزندان شاهد و ایثارگر موفق به کسب رتبه زیر ۱۰۰ کشوری بدون استفاده از سهمیه شده‌اند. افزون بر این، قبولی در دانشگاه‌های دولتی از ۴۵ درصد در سال ۱۳۹۳ به ۵۱ درصد در سال ۱۳۹۸ رسید و ما با رشد ۶ درصدی این آمار مواجه بودیم. همچنین بر اساس اعلام «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» شاخص‌های تحصیلی ایثارگران در این دوره ارتقا یافته است.


مدیر کل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران از درخشش ۲ نفر از فرزندان شاهد و ایثارگر در میان ۱۰ نفر برگزیده آزمون دستیاری تخصصی علوم پزشکی کشور در سال ۱۳۹۷ خبر داد و گفت: بر اساس گزارش معاون آموزشی وزیر بهداشت، این آزمون تخصصی بسیار دشوار بین ۱۴ هزار نفر شرکت کننده برگزار شد و برگزیدگان شاهد و ایثارگر در یک رقابت آزاد موفق به کسب این رتبه شدند.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون بیش از هزار و ۸۰ نفر از ایثارگران به عنوان عضو هیأت علمی در دانشگاه‌ها مشغول هستند، افزود: در مقطع دکتری میزان دانشجویان ممتاز عادی ۱۹ درصد است و این در حالی است که دانشجویان شاهد و ایثارگر ۲۲ درصد گروه ممتازین مقطع دکتری را تشکیل می‌دهند و از دانشجویان عادی پیشی گرفته‌اند.


به گفته وی «طراحی و اجرای سامانه رصد تحصیلی (طرح سیرت)»، «طرح تمرکز ارتباط مالی با دانشگاه‌ها»، طراحی «نظام جامع نظارت» و «ایجاد شورای هماهنگی دستگاه‌های آموزشی» و طراحی و اجرای «جشنواره تحصیلی جایزه ملی ایثار» از دیگر طرح‌های تحولی اداره کل آموزش بنیاد شهید هستند.

فقیه با اشاره به برگزاری ۴ دوره «جشنواره آموزشی تحصیلی جایزه ملی ایثار» اظهار کرد: این جشنواره که از سال ۱۳۹۵ با ابتکار بنیاد شهید برگزار می‌شود، زمینه‌ساز تحقق فرمان تاریخی حضرت امام (ره) مبنی بر رسیدگی به امور آموزشی و فرهنگی فرزندان شاهد و ایثارگر است و با ارزیابی سالانه دستاوردهای طرح شاهد، به تجلیل و تکریم از دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب شاهد و ایثارگر سرآمد علمی می‌پردازند. این رویداد مهم فرهنگی تحصیلی با همکاری و مشارکت دستگاه‌های پنجگانه آموزشی برگزار می‌شود.

وی درباره جامعه هدف این جشنواره توضیح داد: بر اساس ماده یک آئین نامه اجرایی ماده ۶۶ و ۶۷ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، دانشجویان، طلاب، دانش آموزان شاهد و ایثارگر و برترین‌های آزمون سراسری از میان همسر و فرزندان شهدا، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان، آزادگان و همسر و فرزندان آنان هستند.

محمد علی فقیه همچنین یادآور شد: محورهای انتخاب و گزینش این جشنواره در درجه اول فعالیت‌های آموزشی و تحصیلی و سپس فعالیت‌های پژوهشی و فرهنگی در طی دوره تحصیلی است که در این امر کمیته‌های علمی جشنواره مستقر در ۵ دستگاه آموزشی عضو طرح شاهد (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش‌وپرورش، دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه) با لحاظ شاخص‌های اختصاصی آن دستگاه‌ها و با حضور داوران زبده همان مجموعه‌های آموزشی بررسی و اقدام می‌کند.

مدیر کل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران در پایان گفت: طی دوران برگزاری جایزه ملی ایثار (از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸) از ۲۷۰ برگزیده با اهدای نشان ملی و حکم جایزه ایثار قدردانی شد و یکی از افتخارات مهم این دوره پنج ساله این بود که در سی امین سالگرد اجرای طرح شاهد تعداد ۱۱۰۰ نفر از ممتازین و منتخبین این جشنواره با مقام معظم رهبری دیدار کردند.
 

130
0 0

لینک های مفید

طراحی لوگو دراصفهان

بروزترین بانک اطلاعات مشاغل

کرم پودر

سنگ برای قرنیز ساختمان

لوازم یدکی اس دبیلیو ام SWM

معرفی برترین رمان ها


$(window).load(function () { 'use strict'; function activeStickyKit() { $('[data-sticky_column]').stick_in_parent({ parent: '[data-sticky_parent]' }); // bootstrap col position $('[data-sticky_column]') .on('sticky_kit:bottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'static'); }) .on('sticky_kit:unbottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'relative'); }); }; activeStickyKit(); function detachStickyKit() { $('[data-sticky_column]').trigger("sticky_kit:detach"); }; var screen = 768; var windowHeight, windowWidth; windowWidth = $(window).width(); if ((windowWidth < screen)) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } // windowSize // window resize function windowSize() { windowHeight = window.innerHeight ? window.innerHeight : $(window).height(); windowWidth = window.innerWidth ? window.innerWidth : $(window).width(); } windowSize(); // Returns a function, that, as long as it continues to be invoked, will not // be triggered. The function will be called after it stops being called for // N milliseconds. If `immediate` is passed, trigger the function on the // leading edge, instead of the trailing. function debounce(func, wait, immediate) { var timeout; return function () { var context = this, args = arguments; var later = function () { timeout = null; if (!immediate) func.apply(context, args); }; var callNow = immediate && !timeout; clearTimeout(timeout); timeout = setTimeout(later, wait); if (callNow) func.apply(context, args); }; }; $(window).resize(debounce(function () { windowSize(); $(document.body).trigger("sticky_kit:recalc"); if (windowWidth < screen) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } }, 250)); });