‌شهادت‌طلبی و ایثارگری؛ سرمایه منحصربه‌فرد ایران اسلامی

به نقل از سایت اخبار انقلاب و دفاع مقدس :    

به گزارش خبرنگار مهر، «رحیم نریمانی» مدیر کل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران، هم‌زمان با ۲۲ اسفندماه در یادداشتی به مناسبت روز بزرگداشت شهدا نوشت:

امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی فرمان تأسیس ۱۶ نهاد انقلابی را صادر فرمودند که هر کدام از این نهادهای انقلابی در راستا و در جهت تحقق یک یا چند آرمان انقلاب اسلامی تشکیل شدند. در این میان نهاد مقدس بنیاد شهید انقلاب اسلامی با فرمان ۱۰ ماده‌ای به ساختار سازمانی کشور افزوده شد. این نهاد بیش از چهل سال خدمت‌رسانی با فراز و نشیب‌های زیاد و رویکردهای مدیریتی متفاوت ولی با اصول و چارچوب متقن و ثابت بر گرفته از همان رهبری داهیانه توانسته عملکرد قابل توجهی در زمینه‌های مختلف داشته باشد. کمک در کاهش بحران‌های کشور با ترویج فرهنگ و روحیه ایثار و شهادت و تبدیل تهدیدهای دشمنان به فرصت، تقویت سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی از جمله کارکردهای این نهاد مقدس در دوران‌های مختلف است. همچنین کادرسازی برای نظام از طریق شناسایی و حمایت از نخبگان شاهد و ایثارگر، صیانت از خانواده معزز شهدا و ایثارگران، معرفی الگوهای ایثارگری بزرگداشت یاد و خاطره شهیدان معزز، جانبازان عزیز و آزادگان سرافراز، سازمان‌دهی تشکل‌های ایثارگری، بسترسازی استفاده از ترویج روحیه ایثار برای تسریع در توسعه و پیشرفت ملی و حتی دیپلماسی ایثار به شبکه ملی از دیگر اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌باشد. این بنیاد با سازمانی منسجم، ساختاریافته و عملیاتی و با تجربه‌ای ارزشمند و گران‌سنگ همواره سعی دارد در ترویج و توسعه فرهنگ والای ایثار و شهادت و خدمت به خانواده معزز ایثارگری اقدام نماید.

بنیاد شهید و امور ایثارگران و انقلاب ایدئولوژیک و فرهنگی

انقلاب اسلامی بر خلاف همه انقلاب‌های صورت گرفته در دنیا انقلابی ایدئولوژیک و فرهنگی بوده است. از این‌رو بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان یک نهاد انقلابی، سازمانی با اهداف مقدس، کمال‌گرا، اخلاق محور و ارزشی است. این بنیاد بیش از چهل سال رسالت عظیم و بزرگی همچون صیانت، پاسداشت، خدمت رسانی و حمایت از خاندان معزز شهدا و ایثارگران و تکریم و تعظیم این عزیزان و رسیدگی به امور شهدا، جانبازان و آزادگان و ترویج فرهنگ والای ایثار و شهادت را به عهده دارد. بنیاد شهید و امور ایثارگران هویت، صلابت، فرهنگ و موجودیت سازمانی خود را از واژگان مقدس و الهی همچون شهادت، ایثارگری، فداکاری و از خود گذشتگی بر گرفته است.

بنیاد شهید و امور ایثارگران و اقتدار ملی

شهادت و روحیه ایثارگری مایه غرور، عزت، اقتدار ملی و قدرت بازدارندگی ایران اسلامی است. ملت ایران به عنوان ملتی ولایی فرهنگ عاشورایی و مکتب امام حسین (ع) را آرمان، الگو و هویت ملی خود می‌داند. بر این اساس نقش پر رنگ و بی‌بدیل بنیاد شهید و امور ایثارگران که ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یکی از مأموریت‌های اصلی این نهاد است در این چرخه اقتدار آفرین بی‌بدیل و منحصر به فرد است. با در نظر گرفتن علت وجودی این نهاد، عملکرد راهبردی و استراتژیک این نهاد خود نمایی، ظهور و بروز پیدا می‌کند.

روحیه ایثارگری و شهادت طلبی، قلیان و جریان آن در بطن جامعه به‌ویژه در میان جوانان با غیرت این مرز و بوم وجود دارد. در عصر حاضر نیز این روحیه و فرهنگ با شهدای مدافع حرم ظهور و بروز خود را نشان داد. با وجود اینکه ظواهر مادی و لذایذ دنیوی در جامعه زیاد افزایش یافته، اما از خود گذشتگی و شهادت طلبی مدافعان حرم و ایثارگری مدافعان سلامت (پزشکان و پرستاران) بیانگر آن است که ایران اسلامی از سرمایه فرهنگی، اجتماعی و ارزشی منحصربه‌فردی برخوردار است که در هر مقطعی این کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران را برای عبور از بحران‌های بزرگ کمک می‌کند. به‌راستی شالوده و اساس این نظام سیاسی با نظام ارزشی تحت عنوان شهادت و ایثارگری در هم تنیده و عجین شده است بنابراین نقش استراتژیک بنیاد شهید و امور ایثارگران در این چرخه مفهومی و علت و معلولی بسیار پر رنگ و کلیدی است.

بنیاد شهید و امور ایثارگران و جامعه مخاطب از افضل انسان‌ها

پیش‌قراول بودن و پیشتازی و افضل بودن جامعه مخاطب بنیاد شهید و امور ایثارگران چرخه و موازنه خاصی به این نهاد داده است. همه شرکت‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی با محصول، کالای تولیدی، نوع و جنس خدمات ارائه دهنده خودشان و نحوه تعامل با مخاطبانشان هویت، جایگاه و منزلت پیدا می‌کنند. این نهاد در تعامل، مواجهه و خدمت رسانی به افضل انسان‌ها، ولی نعمتان نظام جمهوری اسلامی ایران، انسان‌هایی وارسته و میراث داران اصلی انقلاب اسلامی شرایط استراتژیک و ویژه‌ای پیدا می‌کند. به یقین این سازمان هویت و ارزش سازمانی را از پرتو و تشعشع این وارستگی و آراستگی به دست می‌آورد. بحمدالله امروز فرزندان شهدا و ایثارگران به سرمایه انسانی و منابع ارزشمندی برای نظام تبدیل شده‌اند که هر کدام از این عزیزان شناسنامه و مستندی واقعی از تعریف و بازنمایی عملکرد این نهاد هستند.

بنیاد شهید و امور ایثارگران و ترویج روحیه ایثار محور در توسعه ملی

در تجربه جهانی به نحوی تمام کشورهایی که به توسعه یافتگی رسیده‌اند در تجربه تاریخی خودشان جنگ‌های کوچک و بزرگ را داشته‌اند که در برخی از کشورها از جمله آلمان بعد از جنگ تمام زیرساخت‌ها با خاک یکسان شد. اما آنها توانسته‌اند با همگرایی و انسجام ملی و استفاده از تجربه جنگ و تقویت روحیه ایثار به جا مانده از جنگ، صنعت و اقتصاد و تعاملات انسانی نوین خودشان را سر و سامان و بازتولید نمایند.

نه تنها در دوران ۸ سال جنگ تحمیلی و پس از آن حتی در برهه کنونی نیز ما شاهد این هستیم که روحیه ایثار و رفتارهای ایثارگرانه در همه بحران‌ها به رفع و یا کاهش مسائل اجتماعی کمک می‌نماید و به عنوان اهرم و ابزاری پیش برنده عمل می‌کند. به مدد همین روحیه و رفتارها گذر از بحران‌ها برای جامعه ما میسر شده است.

اعتقاد نگارنده بر این است امروز عزم و اراده ملی در زمینه توسعه کشور با بازتولید فضای عمومی مملو از رفتارهای ایثارگرانه و تغییر در نگرش و رویکردهای دولت – ملت و حرکت به تقویت همگرایی و انسجام ملی و ترمیم اعتماد عمومی و توجه ویژه به سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور است. موضوعی که به خوبی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی توسط مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) پیش بینی شده است.

بنیاد شهید و امور ایثارگران و جنگ نرم

استفاده از براندازی نرم یا استفاده از رسانه‌ها و پیام‌رسان‌های خارجی و فضای مجازی همراه با کاهش اعتماد به عنوان بزرگترین سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی ایران و افزایش شکاف همدلی و همگرایی بین دولت- ملت از اهداف شوم دشمنان و معاندان انقلاب اسلامی است. در این میان نقش ایثارگران و خانواده‌های معظم آنان به عنوان معتمدین مردم و افرادی که در جامعه شأن و منزلت ویژه‌ای دارند و به عنوان رسانه سنتی محسوب می‌شوند و همیشه مشارکت و پیشتازی آنان در عرصه و صحنه‌های مختلف انقلاب تعیین کننده و سرنوشت‌ساز بوده است؛ بسیار راهگشا است.

به تعبیری دیگر در صحنه عمل در گفتمان و پادگفتمان سیاسی ایران روحیه شهادت‌طلبی و ایثارگری به عنوان قدرت بازدارندگی حاکمیت در مقابل تمام دسیسه‌ها و دشمنی‌ها تحت عنوان براندازی نرم قرار گرفته است. به برکت خون شهیدان تاکنون در این تقابل تهاجم، ارزش‌ها در مقابل تخریب‌ها غالب بوده است.

در پایان به روح پر فتوح شهیدان، امام شهیدان درود می‌فرستیم و برای مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) آرزوی طول عمر و سلامتی مسالت می‌نمائیم. همچنین برای تمام خانواده‌های شهدا به‌ویژه والدین گرامی شهدا و جانبازان عزیز و آزادگان سرافراز و خانواده‌های معظم این عزیزان از خداوند متعال توفیق و سلامتی روز افزون خواستاریم. برای نهاد مقدس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در چهل سال دوم انقلاب اسلامی پر رنگ شدن نقش آن در تمدن سازی و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی توفیقات روزافزون را طلب داریم.

145
0 0

لینک های مفید

طراحی لوگو دراصفهان

بروزترین بانک اطلاعات مشاغل

کرم پودر

سنگ برای قرنیز ساختمان

لوازم یدکی اس دبیلیو ام SWM

معرفی برترین رمان ها


$(window).load(function () { 'use strict'; function activeStickyKit() { $('[data-sticky_column]').stick_in_parent({ parent: '[data-sticky_parent]' }); // bootstrap col position $('[data-sticky_column]') .on('sticky_kit:bottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'static'); }) .on('sticky_kit:unbottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'relative'); }); }; activeStickyKit(); function detachStickyKit() { $('[data-sticky_column]').trigger("sticky_kit:detach"); }; var screen = 768; var windowHeight, windowWidth; windowWidth = $(window).width(); if ((windowWidth < screen)) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } // windowSize // window resize function windowSize() { windowHeight = window.innerHeight ? window.innerHeight : $(window).height(); windowWidth = window.innerWidth ? window.innerWidth : $(window).width(); } windowSize(); // Returns a function, that, as long as it continues to be invoked, will not // be triggered. The function will be called after it stops being called for // N milliseconds. If `immediate` is passed, trigger the function on the // leading edge, instead of the trailing. function debounce(func, wait, immediate) { var timeout; return function () { var context = this, args = arguments; var later = function () { timeout = null; if (!immediate) func.apply(context, args); }; var callNow = immediate && !timeout; clearTimeout(timeout); timeout = setTimeout(later, wait); if (callNow) func.apply(context, args); }; }; $(window).resize(debounce(function () { windowSize(); $(document.body).trigger("sticky_kit:recalc"); if (windowWidth < screen) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } }, 250)); });