هنر جنگ «فرمانده مسعود» میراثی برای آینده افغانستان

به نقل از سایت اخبار انقلاب و دفاع مقدس :    

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «فرمانده مسعود» نوشته ژیلا بنی‌یعقوب، این روزها در آستانه چاپ سوم است. این کتاب که از سوی نشر پارسه منتشر شده است، به احمدشاه مسعود، فرمانده برجسته افغانستانی می‌پردازد. بنی‌یعقوب از سال ۸۱ تا سال ۹۷ طی ۱۱ سفر به کابل، پنجشیر و مزارشریف با بیش از ۳۳ نفر از اعضای خانواده و یاران مسعود گفت‌وگو کرده است. این کتاب می‌کوشد طی مصاحبه‌هایی با دوستان و منتقدان احمدشاه مسعود، چهره شیر دره پنجشیر را از ابعاد مختلفی معرفی کند.

هویت افغانستان با نام احمدشاه مسعود گره خورده است

عبدالحمید حکمت، از دانشجویان افغانستانی دوره دکترا رشته جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه تهران درباره انتشار این کتاب می‌گوید: بی‌تردید احمدشاه مسعود از قهرمانان ملی افغانستان و یکی از شخصیت‌های مهم و تأثیرگذار در حدود ۴ دهه اخیر است. بخشی از هویت تاریخی مردم افغانستان با اقدامات فوق‌العاده او گره خورده است. بنابراین نوشتن آثاری درباره او و بومی‌سازی افکار او می‌تواند نقش مهمی در وحدت مردم افغانستان داشته باشد.

وی با اشاره به محدودیت‌هایی که در گذشته در زمینه نویسندگی در افغانستان وجود داشت، ادامه می‌دهد: از این رو، مردم با این چهره که از شخصیت‌های مطرح در سطح بین‌االملل است، آشنایی چندانی نیافته‌اند. نوشتن آثاری درباره احمدشاه مسعود می‌تواند آگاهی نسبت به او را در جامعه افغانستان عمومی کند و تعمیم دهد. با عمومی شدن این آگاهی مبنایی برای معرفی بهتر این چهره وجود خواهد داشت.

به گفته این دانشجوی افغانستانی، در متون سیاسی و تاریخی افغانستان تقریباً مباحث چندانی درباره احمدشاه مسعود گنجانده نشده است. ما به وزارت معارف و آموزش افغانستان پیشنهاد دادیم که مطالبی را درباره جایگاه و نقش احمدشاه مسعود وارد محتوای درسی دوره‌های آموزشی و درسی کنند تا نسل آینده افغانستان درک صحیحی از کارنامه او داشته باشند.

جایگاه مهم و حساس فرمانده مسعود در تاریخ افغانستان

عبدالمصور ظهور، از دانشجویان افغانستانی کارشناسی ارشد رشته جامعه‌شناسی درباره کتاب «فرمانده مسعود» می‌گوید: کتاب قطور و وزینی برای احمدشاه مسعود نوشته شده است. ژیلا بنی‌یعقوب کوشیده است از زاویه بیرونی و با رویکرد عمیق و وسیع به این شخصیت بپردازد. دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به احمدشاه مسعود و اقدامات او در افغانستان وجود دارد اما اگر واقع‌بینانه به او و به مسائل چهار دهه اخیر افغانستان نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که احمدشاه مسعود جایگاه مهم و حساسی در تاریخ مردم افغانستان دارد.

وی با اشاره به جایگاه احمدشاه مسعود پس از پیروزی مجاهدان، آمدن طالبان و شکل‌گیری مقاومت ملی در افغانستان می‌افزاید: من به عنوان دانشجوی جامعه‌شناسی، احمدشاه مسعود را بیشتر پس از همین مقاومت ملی می‌شناسم و جایگاه مسعود را به عنوان چهره‌ای مثبت و در کنار همه رهبران مقاومت می‌دانم. او در برابر طالبان ایستادگی کرد و تفکر مقاومت ملی را در افغانستان به یادگار گذاشت که همه با این تفکر بر علیه طالبان بسیج شدند. کسانی که به این قضایا با دید منصفانه نگاه می‌کنند، برای احمدشاه مسعود همواره جایگاه ویژه‌ای قائل می‌شوند. این دیدگاه در افغانستان دیدگاه غالب است.

این دانشجوی افغانستانی یادآور می‌شود: من به نیابت از دانشجویان افغانستانی و مردم افغانستان از خانم ژیلا بنی‌یعقوب برای نوشتن این اثر قدردانی می‌کنم. اثر مهمی درباره یکی از فرماندهان مشهور افغانستان نوشته شده است.

احمدشاه مسعود؛ فرمانده‌ای در کنار شخصیت‌های بزرگ دنیا

شاپور بارز، دانشجوی افغانستانی دیگری است که در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی مشغول به تحصیل است. او ضمن سپاسگزاری از ژیلا بنی یعقوب برای انتشار این کتاب می‌گوید: احمدشاه مسعود در دنیای سیاست در کنار شخصیت‌های بزرگ دنیا محسوب می‌شود و تاکنون کتاب‌های بسیاری درباره او نوشته شده است. این اثر نیز کتاب جدی درباره اوست.

وی با اشاره به این‌که در سیستم دانشگاه‌های افغانستان هنوز بحث‌های جهاد و مقاومت وارد کتاب‌های درسی نشده است، می‌گوید: با این حال، کتاب‌های نوشته شده در خارج از دانشگاه نگاه جدی به مسعود و مبارزات و افکار او داشته است و ما امیدواریم تفکر احمدشاه مسعود و هنر جنگ او را در نظام آموزشی در سطح دانشگاه و مدارس وارد کنیم تا نسل آینده با او بیشتر آشنا شوند.

به گفته بارز، اگر بخواهیم نقش احمدشاه مسعود را در تاریخ افغانستان ببینیم، ما شخصیت‌ها و قهرمانانی چون او در تاریخ کشورمان (افغانستان) نداریم. او شخصیت بی‌نظیری است و ما خودمان را مدیون او می‌دانیم.

150
0 0

لینک های مفید

طراحی لوگو دراصفهان

بروزترین بانک اطلاعات مشاغل

کرم پودر

سنگ برای قرنیز ساختمان

لوازم یدکی اس دبیلیو ام SWM

معرفی برترین رمان ها


$(window).load(function () { 'use strict'; function activeStickyKit() { $('[data-sticky_column]').stick_in_parent({ parent: '[data-sticky_parent]' }); // bootstrap col position $('[data-sticky_column]') .on('sticky_kit:bottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'static'); }) .on('sticky_kit:unbottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'relative'); }); }; activeStickyKit(); function detachStickyKit() { $('[data-sticky_column]').trigger("sticky_kit:detach"); }; var screen = 768; var windowHeight, windowWidth; windowWidth = $(window).width(); if ((windowWidth < screen)) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } // windowSize // window resize function windowSize() { windowHeight = window.innerHeight ? window.innerHeight : $(window).height(); windowWidth = window.innerWidth ? window.innerWidth : $(window).width(); } windowSize(); // Returns a function, that, as long as it continues to be invoked, will not // be triggered. The function will be called after it stops being called for // N milliseconds. If `immediate` is passed, trigger the function on the // leading edge, instead of the trailing. function debounce(func, wait, immediate) { var timeout; return function () { var context = this, args = arguments; var later = function () { timeout = null; if (!immediate) func.apply(context, args); }; var callNow = immediate && !timeout; clearTimeout(timeout); timeout = setTimeout(later, wait); if (callNow) func.apply(context, args); }; }; $(window).resize(debounce(function () { windowSize(); $(document.body).trigger("sticky_kit:recalc"); if (windowWidth < screen) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } }, 250)); });