رونمایی از ۲۰ عنوان اثر اسنادی و تاریخ شفاهی دفاع مقدس

به نقل از سایت اخبار انقلاب و دفاع مقدس :    

به گزارش خبرنگار مهر، آیین رونمایی از بیست عنوان کتاب اسنادی و تاریخ شفاهی دفاع مقدس همزمان با هفته پژوهش پیش از ظهر امروز ۲۵ آذر ماه ۱۳۹۸ در تالار هویزه باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

علی میرهاشمی معاون علمی دانشنامه دفاع مقدس کشور در این برنامه با اشاره به ضرورت های نگارش آثار حوزه تاریخ شفاهی گفت: ما برای نوشتن این دانشنامه به ابعادی که در شیوه نامه های نگارش تاریخ شفاهی و خاطرات نوشته شده است توجه کردیم اساسا هر شخصی که می خواهد اثری را بنویسد باید مصوبه ۶۶۰ وزارت ارشاد را در این زمینه مطالعه کند.

وی ادامه داد: احساس می شود مصاحبه کنندگان تاریخ شفاهی دفاع مقدس اشراف کاملی در این زمینه ندارند و حتی در مراحل انجام سوال و جواب تعارف رد و بدل می کنند که این برخلاف عرف ثبت تاریخ شفاهی است.

وی ادامه داد: داشتن دقت در ثبت خاطرات تاریخ شفاهی خیلی مهم است زیرا ثبت این خاطرات خلاء اسنادی را برطرف می کند. وقتی اسنادی نداریم تاریخ شفاهی می تواند برای پژوهشگران منبع مناسبی باشد.

وی در پیشنهادی افزود: باید یک ناظر عملیاتی در حین ثبت تاریخ شفاهی در نظر گفته شود زیرا ارزیاب این اثار تا حدی می تواند مصاحبه ها را تغییر دهد.

سردار مهدی ظفری مدیر حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان همدان نیز در این برنامه گفت: ثبت تاریخ شفاهی در این استان به برکت حضور شهید همدانی صورت گرفت و حدود سه میلیون سند معتبر در این استان وجود دارد و دست پژوهشگران برای دستیابی به این منابع باز است.

وی تاکید کرد: اگر ذخیره هایمان را در زمینه دفاع مقدس جمع آوری کنیم قطعا بعدها می توانیم برای نگارش آثار  دفاع مقدس از آنها بهره ببریم. در استان همدان به دلیل اغنا اسناد موجود می توانیم در سال آینده حدود ۲۰ کتاب منتشر کنیم.

ظفری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه راویان نباید در ثبت خاطرات تاریخ شفاهی دچار غرور شوند، گفت: ما نباید به واسطه این غرور خاطرات دفاع مقدس را دچار تحریف کنیم. در ضمن بیان نقش های هر گروه حاضر در دفاع مقدس نباید نقش دیگر گروه ها را تضعیف کند.

سردار منصور زارع مدیر حفظ آثار  و نشر ارزش های دفاع مقدس استان یزد در ادامه به ارائه گزارشی از روند ثبت تاریخ شفاهی این استان پرداخت و گفت: بیش از ۳۰۰ پرونده مبتنی بر ۱۰۰ هزار برگ سند حوزه دفاع مقدس در اختیار داریم که در سیستم ماوا ثبت شده اند در حال حاضر منتظر رسیدن نرم افزار جدید هستیم تا این اسناد را در آن نرم افزار ثبت کنیم.

به گفته وی، استاد یزد ۳۸۰۰ شهید در سال های دفاع مقدس دارد که برای این شهدا ۱۵۳۲ نوار کاست و ۱۸۵۸ فیلم با موضوعات تاریخ شفاهی، دفاع مقدس و مصاحبه با شهدا تدوین شده است. همچنین در حوزه تاریخ شفاهی نیز با ۲۵۰۰ تن از رزمندگان مصاحبه صورت گرفته و از این میان ۱۰ عنوان اثر در تاریخ شفاهی ثبت شده است.

سردار مرادعلی محمدی مدیر حفظ آثار استان کرمانشاه نیز طی سخنانی گفت: ما ثبت تاریخ شفاهی را در دو بعد فرد محور و موضوع محور انجام دادیم. همچنین بیش از ۳۰ کارگاه تخصصی در حوزه های مختلف در ارتباط با تاریخ شفاهی برگزار کردیم. برای ثبت اسناد دفاع مقدس  از تمامی اسناد دفاع مقدس در تمامی مراکز نظامی یک نسخه تهیه کرده ایم و در گنجینه استان نگهداری می کنیم تا پژوهشگران بتوانند به راحتی به اسناد معتبر دسترسی داشته باشند.

وی ادامه داد: مصاحبه کنندگان باید  بر اساس طرح اولیه مصاحبه های خود را انجام دهند و مصاحبه هایی که در استان کرمانشاه انجام می شود پس از ارزیابی به تهران ارسال و منتشر می شوند. ۲۲ عنوان کتاب تاکنون منتشر کرده ایم و امسال قرار است ۸ اثر تازه منتشر کنیم.

وی همچنین پیشنهادی برای همسویی مراکزی که کار تاریخ شفاهی دفاع مقدس انجام می دهند، مطرح کرد و گفت: این همسویی سبب می شود از موازی کاری در این زمینه اجتناب شود.

سردار غلامرضا علاماتی رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس در این برنامه با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) مبنی بر اینکه مردم را باید با عمل هایمان به دین دعوت کنیم و نه با زبان هایمان، گفت:  به نظر من شهیدان مصداق همین حدیث هستند و توانستند این حدیث را عملیاتی کنند.

وی ادامه داد: سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس بر اساس فرامین مقام معظم رهبری همایش ملی تاریخ شفاهی را برگزار کرد و ۱۰۰ عنوان کتاب در این همایش رونمایی شد همچنین ۵ مرداد از ۲۵ عنوان کتاب همزمان با عملیات مرصاد رونمایی شد و امروز ۱۸ اثر از ۲۰ اثری که رونمایی می شود از آن این مرکز است. در این میان دو عنوان کتاب از آثار جامع اسنادی هستند.

سردار علاماتی یادآور شد: بیش از ۲۵ میلیون سند را با همکاری سازمان ها جمع آوری کردیم و سامانه جامع دفاع مقدس نیز در حال عملیاتی شدن است. همچنین حدود ۱۵۰ هزار ساعت مصاحبه با فرماندهان دفاع مقدس تاکنون انجام شده و ۱۷۰ هزار صفحه مصاحبه نیز تدوین شده است.

وی با تاکید بر اینکه کتاب های اسنادی باید تبدیل به آثار مرجع شود، گفت: این آثار می توانند ما را از صحت و سقم روایت ها و اسناد آگاه کنند.

سردار محمدرضا حسنی آهنگر فرمانده دانشگاه جامع امام حسین (ع) آخرین سخنران این برنامه بود.

وی اظهار کرد: اساسا هر پژوهشی برای حل مساله صورت می گیرد و ما باید بدانیم مساله اصلی انقلاب اسلامی چیست.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب گفت: تعبیر ما از بیانیه گام دوم این است که در واقع نسخه جهانی شدن انقلاب اسلامی ارائه شده است و در ۴۰ سال آینده شاهد جهانی شدن انقلاب اسلامی خواهیم بود.

سردار حسنی سپس به اهمیت تمدن سازی اسلامی پرداخت و گفت: تمدن نوین اسلامی در فضای آینده رخ می دهد و حکمرانی هوشمندی است که در بستر دانشگاهی شکل می گیرد دشمن در این مسیر موانعی ایجاد می کند و ما باید همواره دشمن را رصد کنیم تا بتوانیم این موانع را برطرف کنیم. نوشتن تاریخ شفاهی به ما در این زمینه کمک می کند.

در پایان این برنامه از ۲۰ عنوان کتاب دفاع مقدس رونمایی شد.

158
0 0

لینک های مفید

طراحی لوگو دراصفهان

بروزترین بانک اطلاعات مشاغل

کرم پودر

سنگ برای قرنیز ساختمان

لوازم یدکی اس دبیلیو ام SWM

معرفی برترین رمان ها


$(window).load(function () { 'use strict'; function activeStickyKit() { $('[data-sticky_column]').stick_in_parent({ parent: '[data-sticky_parent]' }); // bootstrap col position $('[data-sticky_column]') .on('sticky_kit:bottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'static'); }) .on('sticky_kit:unbottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'relative'); }); }; activeStickyKit(); function detachStickyKit() { $('[data-sticky_column]').trigger("sticky_kit:detach"); }; var screen = 768; var windowHeight, windowWidth; windowWidth = $(window).width(); if ((windowWidth < screen)) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } // windowSize // window resize function windowSize() { windowHeight = window.innerHeight ? window.innerHeight : $(window).height(); windowWidth = window.innerWidth ? window.innerWidth : $(window).width(); } windowSize(); // Returns a function, that, as long as it continues to be invoked, will not // be triggered. The function will be called after it stops being called for // N milliseconds. If `immediate` is passed, trigger the function on the // leading edge, instead of the trailing. function debounce(func, wait, immediate) { var timeout; return function () { var context = this, args = arguments; var later = function () { timeout = null; if (!immediate) func.apply(context, args); }; var callNow = immediate && !timeout; clearTimeout(timeout); timeout = setTimeout(later, wait); if (callNow) func.apply(context, args); }; }; $(window).resize(debounce(function () { windowSize(); $(document.body).trigger("sticky_kit:recalc"); if (windowWidth < screen) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } }, 250)); });