اعتراضات مردم لبنان و تصاویری که سوال برانگیز است

به نقل از سایت اخبار انقلاب و دفاع مقدس :    

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید قزوینی، روزنامه نگار و پژوهشگر حوزه تاریخ شفاهی که شناخت کافی از جامعه لبنان دارد، در تازه‌ترین یادداشت خود به تحلیل برخی تصاویر بحث برانگیز و ضدفرهنگی از اعتراضات اخیر مردم لبنان پرداخته است. این یادداشت را در ادامه بخوانید:

«این روزها در پی تجمعات اعتراضی در لبنان، تصاویری از این تجمعات منتشر می‌شود که بعضاً نشان دهنده رفتارهایی نامتعارف از معترضان است. تصاویری مثل رقص یا دیگر فعالیت‌های تفریحی. این تصاویر که در فضای مجازی به میزان زیادی بازنشر شده، نسبت به معترضان و مطالبات آن‌ها و جامعه لبنان، پرسش‌هایی را ایجاد کرده و بعضاً موجب تحلیل‌ها و تفسیرهای شتابزده شده است.

درباره این تصاویر اشاره به چند نکته ضروریست.

نخست: مردم لبنان، درمقایسه با برخی کشورها و از جمله ایران، از روحیه شادتری برخوردارند. این ویژگی لزوماً ارتباطی به مذهب یا طبقه اجتماعی افراد ندارد و ریشه در فرهنگ و جهان بینی آنان دارد. شاید جای تعجب باشد که افرادی با وجود انواع محرومیت‌ها و بدون کمترین امکانات زندگی و بعضاً با از دست دادن تعدادی از اعضای خانواده در خلال جنگ‌های داخلی و دوران اشغال کشور از سوی ارتش رژیم اسرائیل، بازهم شاد و امیدوار به زندگی هستند.

دوم: روحیه شاد و با نشاط مردم لبنان، هیچ گاه موجب بروز رفتارهای هنجارشکنانه و غیر طبیعی در معابر عمومی نیست. تصاویر منتشر شده، افرادی را در حال انجام کارهایی نشان می‌دهد که با وجود آزادی‌های گسترده اجتماعی، هیچ گاه شبیه آن در معابر و مکان‌های عمومی دیده نمی‌شود. به همین دلیل این صحنه‌ها که در گوشه‌هایی از اعتراضات به وقوع پیوسته نباید به حساب همه‌ی‌ معترضان و جامعه لبنان نوشته شود.

سوم: همان‌گونه که قبلاً هم آمد، نسل جدید، سال‌های جنگ داخلی و اشغال را ندیده، و به همه پدیده‌های سیاسی و اجتماعی نگاهی متفاوت‌ با نسل پیش از خود دارد. نسلی که تحت تاثیر فضای مجازی است و در بسیاری از مواقع سعی دارد همه چیز را فانتزی ببیند. البته خویشتن داری نیروهای نظامی و انتظامی و حضور چند ساعته جوانان در خیابان‌ها و انگیزه‌های مختلف برای خودنمایی و جلب توجه و انعکاس رسانه‌ای هم به چنین رفتارهایی دامن می‌زند.

چهارم: به نظر می‌رسد جریان‌هایی در داخل و خارج لبنان با انعکاس گسترده این گونه تصاویر، سعی در انحراف اعتراضات و نشانی‌های غلط به افکار عمومی هستند. بدیهی است در هر رویداد اجتماعی که شرکت کنندگان، از سلایق مختلف فرهنگی و سیاسی برخوردارند، احتمال بروز صحنه‌ها و اتفاقاتی متعارض با روند حاکم بر آن رویداد وجود دارد که نباید آن را به حساب همگان نوشت. شبیه این موضوع در اعتراضات سال گذشته مردم فرانسه یا در برخی تجمعات اعتراضی در ایران هم مشاهده شده است.

پنجم: نباید فراموش کرد که این اعتراضات بدون مرزبندی‌های سیاسی و مذهبی و به دلیل فساد گسترده اقتصادی در لبنان آغاز شد و مانند هر جریان اعتراضی دیگر،  احتمال بهره‌برداری‌های جناحی و ایجاد انحراف در مسیر آن وجود دارد.

بالطبع در غیاب سازوکارهای داخلی و مورد تایید همه جناح‌های سیاسی برای رسیدگی جدی به فساد و در فقدان چهره‌های فراگیر ملی یا گروه مرجع نخبگان که بتوانند حلقه وصل همه‌ جریان‌ها باشند، چنین اعتراضاتی طبیعی است و چه بسا با انواع مشکلات و انحرافات هم مواجه شود.

160
0 0

لینک های مفید

طراحی لوگو دراصفهان

بروزترین بانک اطلاعات مشاغل

کرم پودر

سنگ برای قرنیز ساختمان

لوازم یدکی اس دبیلیو ام SWM

معرفی برترین رمان ها


$(window).load(function () { 'use strict'; function activeStickyKit() { $('[data-sticky_column]').stick_in_parent({ parent: '[data-sticky_parent]' }); // bootstrap col position $('[data-sticky_column]') .on('sticky_kit:bottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'static'); }) .on('sticky_kit:unbottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'relative'); }); }; activeStickyKit(); function detachStickyKit() { $('[data-sticky_column]').trigger("sticky_kit:detach"); }; var screen = 768; var windowHeight, windowWidth; windowWidth = $(window).width(); if ((windowWidth < screen)) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } // windowSize // window resize function windowSize() { windowHeight = window.innerHeight ? window.innerHeight : $(window).height(); windowWidth = window.innerWidth ? window.innerWidth : $(window).width(); } windowSize(); // Returns a function, that, as long as it continues to be invoked, will not // be triggered. The function will be called after it stops being called for // N milliseconds. If `immediate` is passed, trigger the function on the // leading edge, instead of the trailing. function debounce(func, wait, immediate) { var timeout; return function () { var context = this, args = arguments; var later = function () { timeout = null; if (!immediate) func.apply(context, args); }; var callNow = immediate && !timeout; clearTimeout(timeout); timeout = setTimeout(later, wait); if (callNow) func.apply(context, args); }; }; $(window).resize(debounce(function () { windowSize(); $(document.body).trigger("sticky_kit:recalc"); if (windowWidth < screen) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } }, 250)); });