آغاز پویش کتابخوانی «کتاب قهرمان»/سلبریتی واقعی مهدی طحانیان است

به نقل از سایت اخبار انقلاب و دفاع مقدس :    

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست خبری مسابقه کتاب‌خوانی و پویش «کتاب‌قهرمان»، با محوریت کتاب «سرباز کوچک امام»، با حضور راوی و نویسنده این اثر دفاع مقدسی و همچنین اهالی رسانه در انتشارات پیام آزادگان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سیدسجاد موسوی دبیر برگزاری پویش گفت: ما پیش از این نیز در پویش‌های مختلف کتاب‌خوانی، موضوعات خانواده‌محور را مبتنی بر کتاب‌های شاخص تجربه کرده‌ایم. امروز هم با پویش «کتاب‌قهرمان» در تلاشیم در کنار آن، دو اتفاق بزرگ را نیز رقم بزنیم تا لااقل به پرفروش‌ترشدن برخی کتب کمک جدی کند.

وی افزود: عامل اول معرفی ایدئال کتاب‌های خوب و تبلیغ و ترویج آن‌هاست. این پویش‌ها نیز مددکار این خواهد بود تا آثار باکیفیت به صدر فروش بازار نشر برسد. دوم اینکه هدف، توزیع چشمگیر است تا هر مخاطبی بتواند کتاب موردنیازش را به‌دست آورد. هدف ما در پویش فعلی، موضوع صبر و پایداری است. امیدواریم بتوانیم با «کتاب‌قهرمان» الگویی را در زمینه استقامت معرفی کنیم؛ چراکه معتقدیم سلبریتی درست و واقعی امثال مهدی طحانیان است که اتفاقاً می‌تواند به فضای فرهنگی کشور کمک کند.

دبیر مسابقه کتاب‌خوانی و پویش «کتاب‌قهرمان» گفت: کتاب «سرباز کوچک امام» و راوی آن ‌می‌توانند الگویی تراز برای دانش‌آموزان باشند. بر همین اساس ترویج کتاب‌خوانی و افزایش سرانه مطالعه مفید از اهداف ما در این راستاست که البته با پویش‌های قبلی هم به رشد سرانه مطالعه رسیده‌ایم. برای تولید ارزان کتب پرطرف‌دار می‌توان به سراغ این پویش‌ها رفت. چنان‌که ایجاد شمارگان بالا به خودی خود، انگیزه تولید و تکثیر بین‌المللی آن را فراهم خواهد کرد و موضوعی دسترس‌ناپذیر هم نیست. ایجاد دسترسی ارزان به کتاب و نیز تقویت بنیه اقتصادی چرخه نشر از دیگر اهداف ما در این پویش‌هاست.

موسوی درباره روند برگزاری این پویش گفت: پویش از یکشنبه آغاز و تا پایان اسفند برقرار است. در سایت اطلاع‌رسانی آن به نام همین مسابقه نیز، اپلیکیشنی مرتبط را بارگذاری خواهیم کرد تا افراد با خرید کتاب، امکان شرکت در مسابقه را پیدا کنند. از همان مرحله خرید امکان قرعه‌کشی را فراهم کرده‌ایم و بعد در طی مراحلی، سؤالاتی را تعیین می‌کنیم تا شرکت‌کنندگان وارد پویش شوند. خبرنگاران فعال در پویش تقدیر می‌شوند. بخش ویژه نوجوانان ۱۳ و ۱۴ساله را نیز خواهیم داشت. همچنین جوایزی چند ده‌میلیونی برای مسابقه ترتیب داده‌ایم. به‌زودی هم مستند و تیزرهای سینمایی را برای تبلیغات این کتاب و پویش پخش خواهیم کرد. این مستند در جشنواره عمار رونمایی خواهد شد.

وی درباره راهکار جلوگیری از سرقت ادبی این اثر گفت: در عرضه فایل الکترونیکی تمام تلاشمان را کرده‌ایم که امکان سرقت نسخه آن وجود نداشته باشد. تولید کتاب صوتی نیز در دست انجام است.

در ادامه این نشست، مهدی طحانیان راوی کتاب «سرباز کوچک امام» گفت: این پویش‌ها می‌تواند مشوقی برای نسل جوان باشد تا با ادبیات و فرهنگ دفاع مقدس آشنا شوند. محال است در شرایط معمولی کسی بتواند تجارب سخت اسرای جنگ را به عینه ببیند؛ جریاناتی که فقط در دل روزهای سخت و حماسی قابلیت بروز و ظهور دارند. درست است که دوران دفاع مقدس تمام شده؛ اما باید آن را به مثابه دانشگاهی بی‌نظیر دانست که البته فارغ‌التحصیلان این دانشگاه به هر دلیلی دچار بی‌توجهی شده‌اند و انگار طومارشان پیچیده شده است.

وی درباره چرایی روایت خاطرات خود در این کتاب که طی سال‌های ۸۷ تا ۹۱ انجام گرفته، گفت: روایت چنین کتبی از سر وظیفه و دغدغه‌ای است که بر دوش ما گذاشته شده تا دینمان را ادا کرده باشیم؛ هرچند دوران دفاع مقدس و اسارت، بزرگی و عظمتی دارد که زبان آدمی از بیانشان قاصر است. جنگ ما گنج ماست و تجربه‌ای است آزموده که حکایت از قدرت دینی ما در برابر دشمن دارد و فرقی هم نمی‌کند کاربردش برای دوران اسارت ما باشد یا برای زمانه فعلی.

فرزانه قلعه‌قوند، معاون پژوهشی مؤسسه انتشاراتی پیام‌آزادگان و ناشر «سرباز کوچک امام»، هم در این برنامه گفت: ما تا الان حدود ۲۰۰ کتاب در حوزه ادبیات اسارت منتشر کرده‌ایم که یک‌چهارم از کل کتب بازار نشر در این موضوع است. این کتاب نیز تبلور حوادث بسیاری از دوران اسارت و همانند تکه‌ای گمشده از دوران دفاع مقدس است. این نوع کتاب‌ها می‌توانند قصه‌گوی دوران اسارت و نمایی از فرهنگ مقاومت و موردنیاز جامعه امروز باشند. خاطرات مهدی طحانیان حیرت‌انگیز است؛ چنان‌که می‌توان مسائل لازمه جهان امروز مثل سواد رسانه‌ای را حتی در این کتاب و گفتار راوی دید.

قلعه‌قوند گفت: «سرباز کوچک امام» به زبان روسی و عربی در حال ترجمه است و بعد از آن، درباره چگونگی عرضه آن در نمایشگاه‌های کتاب خارجی برنامه‌ریزی خواهیم کرد. چاپ تخلیص‌شده آن را نیز به‌خاطر انجام این پویش، به‌جای قیمت ۴۲هزار تومان چاپ‌های قبل، با قیمت ۲۴ هزار تومان عرضه خواهیم کرد.

سپس فاطمه دوست‌کامی، نویسنده «سرباز کوچک امام» گفت: نگارش کتاب از سال ۱۳۸۷ در مؤسسه پیام آزادگان کلید خورد. چنان‌که ۱۶۳ جلسه مصاحبه با راوی داشتیم و در کنارش نیز مطالعات میدانی شکل گرفت. همچنین از اطلاعات بسیاری از مطلعان مثل دوستان راوی در اردوگاه‌های مختلف استفاده کردیم.

وی با اعلام اینکه نگارش کتاب طی چهار سال مصاحبه و نوشتن انجام گرفته، افزود: در نسخه تخلیص‌شده ۹۵ درصد خاطرات اصل کتاب همچنان حفظ شده است. آنچه حذف شده، برخی روایت‌های پس از آزادی راوی است؛ بنابراین ضعفی در محتوا و اطلاعات کتاب نخواهیم داشت. پویش «کتاب‌قهرمان» هدیه‌ای برای جشن ۴۰سالگی انقلاب است؛ چنان‌که محتوای ارزشمند کتاب از استکبارستیزی و خودباوری تا اقتصاد مقاومتی را پوشش داده و این دغدغه جامعه امروز است. این پویش کمک می‌کند که این کالای خوب فرهنگی لااقل به شیوه‌ای درست در دسترس همگان قرار گیرد.

این نویسنده در پایان با بیان اینکه نگارش این کتاب‌ها سخت است، گفت: اگر این نوع آثار نوشته می‌شود، فقط از سر دغدغه است و این باعث فراموشی سختی‌های نوشتن می‌شود. به واقع به دنبال این بودم که «سرباز کوچک امام» اثری مادر برای برداشت در قالب مدیوم‌های دیگر هم باشد؛ البته به شرطی که مورد لطف هنرمندان قرار گیرد.

132
0 0

لینک های مفید

طراحی لوگو دراصفهان

بروزترین بانک اطلاعات مشاغل

کرم پودر

سنگ برای قرنیز ساختمان

لوازم یدکی اس دبیلیو ام SWM

معرفی برترین رمان ها


$(window).load(function () { 'use strict'; function activeStickyKit() { $('[data-sticky_column]').stick_in_parent({ parent: '[data-sticky_parent]' }); // bootstrap col position $('[data-sticky_column]') .on('sticky_kit:bottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'static'); }) .on('sticky_kit:unbottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'relative'); }); }; activeStickyKit(); function detachStickyKit() { $('[data-sticky_column]').trigger("sticky_kit:detach"); }; var screen = 768; var windowHeight, windowWidth; windowWidth = $(window).width(); if ((windowWidth < screen)) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } // windowSize // window resize function windowSize() { windowHeight = window.innerHeight ? window.innerHeight : $(window).height(); windowWidth = window.innerWidth ? window.innerWidth : $(window).width(); } windowSize(); // Returns a function, that, as long as it continues to be invoked, will not // be triggered. The function will be called after it stops being called for // N milliseconds. If `immediate` is passed, trigger the function on the // leading edge, instead of the trailing. function debounce(func, wait, immediate) { var timeout; return function () { var context = this, args = arguments; var later = function () { timeout = null; if (!immediate) func.apply(context, args); }; var callNow = immediate && !timeout; clearTimeout(timeout); timeout = setTimeout(later, wait); if (callNow) func.apply(context, args); }; }; $(window).resize(debounce(function () { windowSize(); $(document.body).trigger("sticky_kit:recalc"); if (windowWidth < screen) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } }, 250)); });