آمار صحیح تشییع شهدای گمنام در ۲۲ سال گذشته چیست؟

به نقل از سایت اخبار انقلاب و دفاع مقدس :    

به گزارش خبرنگار مهر روزهای نخست پاییز که به خاطر سالروز آغاز جنگ تحمیلی، هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است، ضمن آنکه زمانی برای یادآوری حماسه‌های رزمندگان است، دستگاه‌های مختلف فرهنگی کشور هم تلاش دارند تا محتوای اثرگذار تولید کنند. در این میان برخی مسئولین نیز به ارائه گزارش کار در زمینه فعالیت‌های مرتبط با آثار دفاع مقدس و شهدا می‌پردازند. مسئولینی که گاها متولی برگزاری برنامه‌های مرتبط با حوزه شهدا و جنگ تحمیلی هستند، گزارش سالیانه خود را از فعالیت‌های روز خود ارائه می‌کنند.

امسال نیز بنا بر رسم هر ساله مسئولین، عده‌ای در تشریح فعالیت‌های مختلف حوزه دفاع مقدس اقدام به ارائه آمار و ارقامی کردند که طبق مستندات موجود به اعدادی غیر واقعی در حوزه خود شبیه بود. آماری که در موضوعات مختلفی همچون تعداد شهدای گمنام در کشور، تعداد شهدای شناسایی شده و آمار شهدای تفحص شده اعلام شد با آنچه مسئولین مستقیم کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح اعلام می‌کنند، مغایرت فاحشی دارد. همچنین با اعلام فعالیت‌ موزه‌های تکمیل نشده دفاع مقدس در سطح کشور، فعالیت آنان را جزو رزومه نهادهای متولی برشمردند. برای شفاف سازی در زمینه آمار و ارقام شهدای دوران دفاع مقدس و فعال سازی موزه‌های استانی ذکر نکاتی جهت آگاه سازی افکار عمومی ضروری است:

نخستین بار سال ۷۴ بود که پیکر مطهر شهدای گمنام به خاک سپرده شد و یک حرکت اصیل و تأثیرگذار فرهنگی در کشور کلید زده شد. اولین بار شهدای گمنام در جزیره ابوموسی تدفین شدند. کم‌کم این رسم خوشایند به دانشگاه‌ها و مراکز مختلف علمی، آموزش و تحقیقاتی هم کشیده شد و دلیل آن تقاضاهای مختلف مردم و مسئولین برای نزدیکی به مزار شهدای گمنام بود که برایشان منشأ خیر و برکت محسوب می‌شود. سازمان صدا و سیما، مجتمع «UCF» اصفهان، مرکز پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، راکتور آب سنگین اراک، بازار تهران، تپه نورالشهدای کلکچال، باغ‌موزه دفاع مقدس، دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه الزهرا(س)، دانشگاه شهید بهشتی، فرهنگسراها، بوستان‌ها، پادگان‌ها و ارگان‌های نظامی کشور از جمله نهادهایی هستند که در طول ۲۲ سال گذشته میزبان پیکر مطهر شهدای گمنامی شدند که بعد از گذشت سال‌ها از جنگ تحمیلی، پیکرشان در تفحص کشف می‌شود.

آمار صحیح از تشییع شهدای گمنام در ۲۲ سال گذشته چیست؟

طبق اطلاعیه کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح که سال گذشته برای گزارش ۲۲ ساله تشییع شهدای گمنام صادر کرد. تا پایان سال ۹۶ پیکر مطهر ۹۲۱۰ شهید گمنام در ۱۹۱۴ نقطه از کشور با حضور حماسی مردم و آحاد جامعه تشییع و به خاک سپرده شده است این شهدا در نقاط زیر تدفین شده‌اند:

۹۱۸ نقطه در بوستان‌های شهری، شهرک‌ها، ارتفاعات و تپه‌های مشرف بر شهر

۲۷۹ نهاد نظامی و امنیتی کشور

۲۹۳ نقطه در دانشگاه‌های کشور

۳۱ نقطه در حوزه علمیه

۱۶ نقطه در مراکز مهم صنعتی و تحقیقاتی

۴ نقطه در نهادهای مهم ورزشی و هنری

۱۹ نقطه در یادمان‌های مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور

۳۵۴ نقطه در گلزارها، امامزاده‌ها، روستاها و اماکن متبرکه کشور قرار دارند که برخی از آن‌ها مربوط به زمان جنگ تحمیلی و یا در اوایل کار این کمیته انجام گرفته است.

از مجموع ۹۲۱۰ شهید گمنام، ۴۰۰۰ شهید گمنام در گلزار شهدای بهشت زهرا آرمیده‌اند.

طی اطلاعیه‌ عنوان شده اعلام شد از ابتدای سال ۹۷ به دنبال درخواست رئیس محترم  بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ریاست ستاد کل نیروهای مسلح، تشییع و تدفین شهدای گمنام توسط  کمیته‌ای متشکل از «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت کشور ، معاونت فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح، معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس(دو عضو ) و ... » و زیرنظر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس انجام می‌گیرد

جریان تفحص شهدای دفاع مقدس چگونه پیش می‌رود؟

در فروردین ماه سال ۹۷ بود که سردار سید محمد باقرزاده، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به تعداد شهدایی که هنوز پیدا نشده‌اند گفت: «بعد از پیدا شدن بیش از ۴۰ هزار شهید در طول عملیات‌های تفحص پیکرهای مطهر شهدا، با کاوش حدود ۴۲۰۰ شهید دیگر کار تفحص پیکر شهدای دفاع مقدس به اتمام خواهد رسید.»

همچنین در اعلام حقایق مرتبط با شناسایی پیکر شهدا پیشتر با اشاره به آغاز داستان شناسایی شهدای تفحص شده روایت کرد: «وقتی موضوع شناسایی افراد از راه ژنتیک مطرح شد از سال ۷۰ تلاش کردیم تا با استفاده از جمعی از پزشکان نسبت به این کار اقدام شود که ۷۰ تن از پزشکان دعوت به همکاری شدند و اعلام کردند این کار نشدنی است و هزینه سنگین و تجهیزات خاصی لازم دارد و کار نتیجه نداد. در آن زمان شناسایی اجساد ۱۰۰۰ دلار در خارج از کشور هزینه داشت که پیگیری خود را ادامه دادیم و با اعزام یکی از پزشکان حاذق به خارج از کشور برای بررسی موضوع مقدمات دستیابی به تخصص لازم فراهم شد، اما تحریم‌ها در خرید تجهیزات فنی ما را دچار مشکل کرد. نمونه‌برداری DNA از جسم بافت نرم، خون و پوست و گوشت آسان و از استخوان بسیار سخت است که پزشکان ما توانستند در این مسیر به موفقیت‌هایی دست یابند

ولی حالا با نمونه گیری DNA  استخوان شهدای تفحص شده و نگهداری آن در بانک ژنتیک شهدای گمنام، امکان تطبیق با نمونه DNA خانواده‌ها فراهم است و می‌توان هویت برخی از شهدای تازه تفحص شده را شناسایی کرد اما طبق استفتاء از مقام معظم رهبری تا زمانیکه یأس از شناسایی این شهدا ایجاد نشود، این شهدا به عنوان شهدای گمنام معرفی نشده و خاکسپاری نمی‌شوند. بنابر این آماری که از شهدای گمنام ارائه می‌شود با آماری که از شهدای تازه تفحص شده اعلام می‌شود متفاوت است. طبق اعلام فرمانده کمیته جستجوی مفقودین تا کنون بیش از ۴۰ هزار شهید در جریان عملیات‌های تفحص پیدا شده و به کشور بازگشته‌اند. اما از این تعداد بیش از ۹ هزار شهید به عنوان شهید گمنام خاکسپاری شده‌اند.

موزه‌های دفاع مقدس کشور در چه مرحله‌ای افتتاح شدند؟

در گزارش کار برخی مسئولین از آمار و ارقام افتتاح ۱۰ موزه دفاع مقدس در سطح کشور نیز سخنانی به گوش می‌رسد که با آنچه تاکنون در رسانه‌ها انعکاس داده شده متفاوت است. در چهارمین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی، با حضور حجت الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهوری، ۱۰ مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همزمان در ۱۰ استان به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد. در این ویدئو کنفرانس، مراکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان‌های فارس، سمنان، یزد،‌ اصفهان، کرمانشاه، خوزستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان و مازندران افتتاح شد.

متاسفانه تقریبا تمامی این موزه‌های افتتاح شده آمادگی عرضه محتوا را به نسل جدید ندارند. گالری‌ها و بخش‌های نرم افزاری و تاریخ دفاع مقدس آن شکل نیافته است. متاسفانه دیده می‌شود، موزه ای که برای ساخت بنایش هزینه‌ای زیادی اعمال شده، هنوز با بنرهای مختلف تامین محتوا می‌شود. در حالیکه همه موزه‌ها باید ساختاری شبیه موزه دفاع مقدس تهران را ایجاد کنند.

موزه آذربایجان شرقی در هفته دفاع مقدس امسال به نمایش برخی از تصاویر در چاپ بنر پذیرای مسئولین و مردم بوده است. آنچه در تصاویر زیر دیده می‌شود نمایش مقوایی و کم کیفیت آثار دفاع مقدس در ساختمان موزه است:

ضمنا در استان یزد نیز فقط ساختمان موزه در حال تکمیل شدن است و خبری از محتوا نیست. در این باره سرهنگ «محمد حسین صادقی»، معاون ادبیات و تاریخ اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‎‎های دفاع مقدس استان یزد چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: «هر چند موزه دفاع مقدس استان یزد پس از سال‎‎ها در اواسط بهمن ماه سال گذشته طی مراسمی به صورت رسمی افتتاح شد اما گالری‎‎های این موزه در حال حاضر کاملاً خالی از آثار دفاع مقدس است. این مجموعه دارای چهار گالری است که در هنگام افتتاح با امکاناتی ناچیزی تجهیز و بازگشایی شد اما به دلیل عدم تخصیص اعتبار همچنان فاقد هیچ امکاناتی است به نحوی که تنها فضای بیرونی محوطه به برخی تجهیزات جنگی تجهیز شده و گالری‎‎های آن خالی از امکانات است.

معاون ادبیات و تاریخ اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‎‎های دفاع مقدس استان یزد اعتبار پیش‌‏بینی شده سال گذشته برای این موزه را حدود پنج میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این اعتبار با احتساب نوسانات کنونی اقتصادی، بسیار بیشتر شده و با روند کنونی نمی‌توان انتظار بهرهبرداری کامل این موزه را به سرعت داشت

تصاویر ساختمان نیمه کاره موزه سمنان نیز نشان می‌دهد هنوز این موزه نتوانسته محتوایی از آثار دفاع مقدس ارائه کند:

در شرایط فعلی مطالبه مردم و رسانه‌ها از مسئولین ارائه آمار دقیق و بدون تناقض و روایت گزارش رشد فعالیت‌ها در نهادهای متولی دفاع مقدس است. و سوال عموم مردم در این زمینه اینست که آمار واقعی در این رابطه از چه مرجعی قابل دستیابی است؟ امید است تا در آینده نزدیک شاهد پیشرفت و تکامل ساختمان‌های موزه‌های دفاع مقدس در تمامی استان‌ها باشیم تا یادگاران دفلاع مقدس نه فقط در پایتخت بلکه در جای جای ایران اسلامی به بهترین نحو به مردم معرفی شوند.

انتهای پیام/

155
0 0

لینک های مفید

طراحی لوگو دراصفهان

بروزترین بانک اطلاعات مشاغل

کرم پودر

سنگ برای قرنیز ساختمان

لوازم یدکی اس دبیلیو ام SWM

معرفی برترین رمان ها


$(window).load(function () { 'use strict'; function activeStickyKit() { $('[data-sticky_column]').stick_in_parent({ parent: '[data-sticky_parent]' }); // bootstrap col position $('[data-sticky_column]') .on('sticky_kit:bottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'static'); }) .on('sticky_kit:unbottom', function (e) { $(this).parent().css('position', 'relative'); }); }; activeStickyKit(); function detachStickyKit() { $('[data-sticky_column]').trigger("sticky_kit:detach"); }; var screen = 768; var windowHeight, windowWidth; windowWidth = $(window).width(); if ((windowWidth < screen)) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } // windowSize // window resize function windowSize() { windowHeight = window.innerHeight ? window.innerHeight : $(window).height(); windowWidth = window.innerWidth ? window.innerWidth : $(window).width(); } windowSize(); // Returns a function, that, as long as it continues to be invoked, will not // be triggered. The function will be called after it stops being called for // N milliseconds. If `immediate` is passed, trigger the function on the // leading edge, instead of the trailing. function debounce(func, wait, immediate) { var timeout; return function () { var context = this, args = arguments; var later = function () { timeout = null; if (!immediate) func.apply(context, args); }; var callNow = immediate && !timeout; clearTimeout(timeout); timeout = setTimeout(later, wait); if (callNow) func.apply(context, args); }; }; $(window).resize(debounce(function () { windowSize(); $(document.body).trigger("sticky_kit:recalc"); if (windowWidth < screen) { detachStickyKit(); } else { activeStickyKit(); } }, 250)); });